Vo štvrtok ho odsúdili na 15 rokov väzenia. Niekomu sa to môže zdať málo, lebo teoreticky sa po odpykaní polovice trestu môže dostať na slobodu. No čo je ešte horšie, keď ani takýto hrozný prípad neotriasol svedomím vodičov, ktorí si sadajú za volant pod vplyvom alkoholu, tak čo už potom?
Čítajte viac Dědeček dostal za jazdu smrti 15 rokov. Sám sa pred súdom uznal za vinnéhoSlovensko je krajinou, kde je tolerancia alkoholu vysoká. Celková spotreba čistého alkoholu na dospelú osobu v roku 2020 predstavovala 9,8 litra, čo je tesne nad priemerom EÚ. Je to síce menej v porovnaní s Lotyšskom (12,1 litra), Českom (11,6) či Litvou (11,4 ), no o dosť viac ako vypijú Švédi (7,5), Holanďania (7,2) či Gréci (6,3).
To, že ľudia nadmieru holdujú pitiu alkoholických nápojov, má vplyv aj na zdravotný stav obyvateľstva, no oveľa horšie je to, že mnohí šoféri nemajú žiadne zábrany a v takomto stave si sadnú za volant. Len v minulom roku odhalili policajné kontroly 10-tisíc takýchto hriešnikov.
Slovensko síce uplatňuje nulovú toleranciu alkoholu za volantom, no polícia minulý rok evidovala až 1 236 nehôd, pri ktorých bol vodič pod vplyvom alkoholu. Z toho však iba 168 ľudí skončilo vo výkone trestu odňatia slobody. Drvivá väčšina vyviazla s pokutou. Tí, čo na to majú, si preto z alkoholu za volantom nerobia ťažkú hlavu, vedia, že stačí zaplatiť zopár stovák a zostanú na slobode.
Ak v súčasnosti niekto „nafúka“ do jedného promile, je jeho konanie považované za priestupok. V takomto prípade môže policajt vodičovi zadržať vodičský preukaz a uložiť mu pokutu od 150 do 800 €. Nezodpovedný vodič môže dokonca dostať zákaz šoférovania až na tri roky. No až nad hodnotu 1 ‰ je jazda pod vplyvom alkoholu posudzovaná ako trestný čin.
V parlamente síce na schválenie čaká návrh zákona, ktorý tresty zvyšuje, no dokiaľ nemajú drakonickú podobu, svedomím nezodpovedných ľudí to zjavne neotrasie.
Hoci za poslednú dekádu sa tresty sprísnili, jazda pod vplyvom alkoholu či agresívni šoféri, ktorí majú pocit, že cesta patrí iba im, sú na Slovensku stále veľkým problémom.
Politici po tragédii na Zochovej unisono hovorili o sprísnení trestov, no zostalo len pri silných rečiach. Igor Matovič dokonca navrhol, aby páchateľom, podobne ako v Dánsku, zhabali vozidlá, no zostalo len pri slovách…
V parlamente síce na schválenie čaká návrh zákona, ktorý tresty zvyšuje, no dokiaľ nemajú drakonickú podobu, svedomím nezodpovedných ľudí to zjavne neotrasie.
Možno v prípade Dědečka hovoriť o exemplárnom treste? Asi ťažko. Stačilo, že sa priznal, svoj čin oľutoval, a senát súhlasil s mimoriadnym znížením trestu.
S ľuďmi, ktorí nie sú ochotní akceptovať pravidlá hry a navyše svojím nezodpovedným prístupom ohrozujú životy druhých, nie je možné zaobchádzať v rukavičkách. Budeme čakať, kým nejaký podnapitý šofér linkového autobusu zabije desať, dvadsať alebo aj viac cestujúcich, a až potom sa zobudíme?