Niečo tu neklape

Na svetlo sveta sa konečne dostali hospodárske výsledky všetkých obchodných reťazcov za finančný rok 2022 (skončil sa až vo februári). Podľa nich prekvapujúco nemali reťazce nijak zvlášť vysoké obchodné ani ziskové marže. Niekto však na vysokých a stále rastúcich cenách zarábať musí. Či je to všetko bluf?

05.09.2023 19:00
debata (26)

Zverejnené dáta prezrádzajú, že v roku 2022, teda už po vypuknutí ruskej invázie na Ukrajinu, ktorá rozkmitala ceny energií a obilnín, nezískali obchodné reťazce žiadne mimoriadne zisky, ako nám tvrdia politici naprieč celým spektrom. Lenže medzi oficiálnymi údajmi a realitou môže zívať veľká priepasť. Nikto z nás nevidí dovnútra akejkoľvek firmy, nielen obchodných reťazcov.

Navyše ide až na výnimky o nadnárodné korporácie, ktoré si môžu medzi dcérskou a materskou spoločnosťou, napr. v Nemecku, robiť rôzne vnútropodnikové prevody. Tie môžu poriadne zamiešať stavom, ktorý sa nám nakoniec objaví na papieri. Stačí zvýšiť umelo náklady a zisky sú razom nižšie. Takisto nevieme, v akej miere reťazce investovali, nakupovali nový majetok či aké mali odpisy a opravné položky. Proste účtovníctvo ktorejkoľvek firmy je veľká šachová partia, v ktorej majstri remesla dokážu robiť divy. Nie nadarmo sa zaužíval pojem kreatívne účtovníctvo.

Známy je bonmot niekdajšieho najbohatšieho človeka planéty Warrena Buffetta. Tento ľavicový miliardár sa posťažoval, že nie je v poriadku, keď vďaka kreatívnym účtovným ťahom platí menšie dane ako jeho sekretárka.

Ak sa pozornejšie pozrieme na zverejnené údaje, všimneme si veľké rozdiely v maržiach, ziskoch či v náraste tržieb medzi jednotlivými reťazcami. No ceny sú všade plus-mínus rovnaké, ponuka sa príliš nelíši ani kvalita, ani mzdy zamestnancov. Tak prečo také rôznorodé výsledky? Nie je to práve dané kreativitou v účtovníctve?

To, čo vidíme na papieri, ešte nemusí byť najsvätejšia pravda. Mimoriadne zisky môžu byť realitou, len sú dobre skryté. Za oponu totiž nevidíme, vidíme len pozlátky, ktoré nás chcú iba zmiasť.

Aby sme boli objektívnejší, potrebovali sme aj porovnanie s inými krajinami. Tesco, Lidl, Kaufland či Billa pôsobia takmer v každej krajine EÚ. No potravinová inflácia sa diametrálne líšila, na Slovensku rástli ceny oproti západným krajinám prudšie.

Zarazil ešte jeden fakt. A to poriadne. V pôdohospodárstve si osemtisíc podnikov zvýšilo zisk o viac než štyri pätiny. To znie až neuveriteľne. Vrecká si namastili aj pestovatelia obilnín. Spracovatelia potravín tiež dosiahli svoje „tradičné“ zisky, tri firmy z top desiatky si ešte prilepšili navyše. A to celý čas počúvame, ako reťazce zrážajú dodávateľom ceny, že vyrábať potraviny sa neopláca, že chlieb sa nedá upiecť lacnejšie, nech si to skúsi niekto iný a pod. Pritom nám čísla prezradia, že realita je úplne opačná. Už je to tak trochu náš folklór: narieka sa, že to nejde, no v skutočnosti sa darí a zisky rastú.

Preto by sme mali byť, pokiaľ ide o oficiálne údaje, ako aj tvrdé vyhlásenia a burcovanie politikov, riadne obozretní. To, čo vidíme na papieri, ešte nemusí byť najsvätejšia pravda. Mimoriadne zisky môžu byť realitou, len sú dobre skryté. Za oponu totiž nevidíme, vidíme len pozlátky, ktoré nás chcú iba zmiasť.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #tržby #obchodné reťazce #mimoriadny odvod pre obchodné reťazce #marže