V SNS platí jedna konštanta: nedostatok vlastného programu si dlhodobo kompenzuje útokmi na Maďarov a Rómov.
Svoju predvolebnú polievku sa vždy snaží zohriať apelmi na najnižšie pudy voličov. Na to sme si už zvykli. Tentoraz je však „guláš“ z kuchyne SNS poriadne presolený. Bilbordy s portrétom Róma a so sloganom „Aby sme nekŕmili tých, čo nechcú pracovať“ sú jasným podnecovaním k rasovej neznášanlivosti, čo SNS radí do jedného šíku so stranami, ktoré sa zvyknú označovať ako extrémne pravicové.
Zneužívanie sociálnych dávok je jednou z tém predvolebnej kampane aj v susednom Česku. Rozdiel je však v tom, že na plagátoch ODS sú zobrazení dvaja „bezkrkí“ holohlavci popíjajúci v bare. Ich vzhľad jasne napovedá, že ide o dvoch s prepáčením „vagabundov“, ktorých jedinou „prácou“ je akurát tak výpalníctvo.
U našich západných susedov ešte chvíľu zostaňme. Keď pred rokom krajne pravicová Národní strana vyrazila do eurovolieb s rasistickým klipom, v ktorom sľubovala „konečné riešenie cigánskej otázky“, Česká televízia jej spot odmietla odvysielať a na extrémistov dokonca podala trestné oznámenie.
A o to práve ide. Čakať na verdikt súdu, ktorý by rozhodol, či bilbordy sú, alebo nie sú v súlade so zákonom, nemá význam. Následný zákaz nič nerieši. Extrémisti s tým kalkulujú. Ich manifestácia nenávisti zvyčajne zaberie, minimálne sa o nich začne hovoriť v médiách, ktoré im vlastne urobia bezplatnú kampaň. Aj pravicoví radikáli sa radi zvezú zadarmo.
Rozhodujúci diel zodpovednosti je preto na majiteľoch médií, ktorí inzerát zverejnia. Oni môžu rozhodnúť, či vypustia džina z fľaše, alebo nie.