Vodiči sa zatiaľ diaľnice nedočkali

"Tam okolo Strečna, cesta nebezpečná." Takéto heslo platí už stáročia a bude ešte ďalších pár rokov. Márne boli sľuby minulej vlády a plané sú zatiaľ aj sľuby o rýchlom napredovaní pri diaľniciach od tej súčasnej.

15.12.2010 07:52
debata (1)

Nový úsek v dĺžke 30 kilometrov, pri ktorom by vodiči pri ceste na východ pred Žilinou odbočili doprava a novou trasou by plynule prešli až do Martina, je stále len na papieri. Motoristi tak musia naďalej putovať cez križovatky krajského mesta a potom po kľukatej ceste popri Váhu.

Ficov kabinet sa rozhodol budovať novú diaľnicu cez drahšie verejno-súkromné PPP projekty. Po voľbách sa však vláda zmenila a všetko je opäť inak. Nová vláda pôvodné projekty, pri ktorých už boli vybraní stavitelia, napokon stopla. Pre región ani pre vodičov to nie je dobrá správa, keďže sa stavba posunie. Vláda Ivety Radičovej už predtým stopla aj výstavbu ďalšej súkromnej diaľnice od Martina po Prešov. Podľa šéfa rezortu dopravy Jána Figeľa mali obe stavby spoločného menovateľa a to takého, že boli predražené. Teraz chce vláda úseky stavať cez eurofondy, čo bude lacnejšie.

Postup novej garnitúry môže byť lepší pre štátnu kasu, ale má aj pár trhlín. Ministerstvo dopravy neprezentovalo verejnosti žiadne objektívne analýzy, ktoré by preukázali, že stavebná časť úsekov bola predražená a o koľko presne. Pri diaľnici z Martina do Prešova ministerstvu 6-percentná zľava nestačila, pri menšom úseku Jablonov – Studenec bola zase 10-percentná zľava dostatočná a pri ceste zo Žiliny do Martina bola 21-percentná zľava napokon malá. Ďalší argument, že eurofondy sú lacnejšie ako verejno-súkromné projekty, je dlhodobo známy. Otázkou však je, odkiaľ sa na autostrády vezme toľko peňazí z eurofondov. Napríklad nebolo by veľké víťazstvo, ak ich budeme mať z eurofondov lacnejšie, ale napríklad na informatizáciu nezostane. Na druhej strane je pravda, že niektorými eurofondmi sa plytvá a možno by radšej mohli ísť na dopravnú štruktúru.

Ideálne by bolo, keby minulá vláda projekt diaľnice zo Žiliny do Martina lepšie pripravila a terajšia ho ešte zlepšila a dokončila. Tým, že sa súčasná koalícia pol roka dohadovala a napokon diaľnicu zastavila, stratil sa drahocenný čas. Teraz tvrdí, že všetko dobehne a v stavbe bude aspoň na najnáročnejšej tunelovej časti z Višňového po Dubnú Skalu pokračovať namiesto od jari na jeseň budúceho roka. To je značne ambiciózne, keďže proces prípravy bude zložitý a môže sa natiahnuť. Nový termín na dokončenie úseku, ktorým je jeseň 2016, je tak už teraz ohrozený.

1 debata chyba