V metodických pokynoch ministerstva školstva sa píše, že „hodnotenie žiaka je nevyhnutná súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu, ktorá má informatívnu, korekčnú a motivačnú funkciu.“ Zrušením polročných vysvedčení sa však všetky tri funkcie značne zredukujú. Argumenty, že sa takto znižuje byrokracia a že polročné vysvedčenie nemá praktické využitie, je značne zjednodušujúce, lebo podstata je niekde inde.
Vysvedčenie nie len známkou smerom navonok, slúžiacou pri prijímaní na inú školu, ale jeho funkcia spočíva v tom, že je správou o žiackych kvalitách pre samotné dieťa a jeho rodičov. Aj keď sú deti hodnotené priebežne známkami, pre značnú časť rodičov slúži polročné vysvedčenie ako dôležitá kontrolka, ako na tom stojí ich potomok. Ich zrušením sa zdanlivo odstráni stres z polročných testov, no tieto nemilé situácie sa len presunú na neskôr.
A vysvedčenie slúžilo aj ako motivácia detí. Napokon aj Vincko v Šikulovom románe Prázdniny so strýcom Rafaelom vedel, že ak bude mať samé jednotky, tak za odmenu bude môcť hrať na heligóne. A tak sa snažil. Ak deti stratia motiváciu a odrazí sa to na ich známkach, zostane im na konci roka jediná istota: Otec ma zderie tak či tak.