No tento malý most nie je jediný, ktorému hrozí kolaps. A medzi mosty musíme zarátať množstvo cestných a železničných nadjazdov. Most v Hlohovci zatvorili doslova v hodine dvanástej, opravoval sa trištvrte roka, rekonštrukcia sa o niekoľko mesiacov pretiahla, hlavná tepna do mesta bola zastavená, obyvatelia prinútení robiť dlhé obchádzky, napríklad cez neďalekú Sereď. Tam zase odstavili v havarijnom stave železničný nadjazd, ktorý odrezáva časť mesta i prípojky na diaľnicu. Našťastie obchádzka cez rýchlostnú cestu nie je taká tragická.
So železničným nadjazdom v centre mesta mali v minulosti šarapatu aj v Malackách. Na rade je most vo Vrakuni nad Malým Dunajom, denne ním prejde až 20-tisíc áut. Cesta do centra hlavného mesta sa tak poriadne komplikuje. V rovnakom čase, ako rekonštruovali hlohovský most, zbúrali o niečo menší most pri Sirníku v okrese Trebišov a nanovo ho kompletne postavili. Keď sa chce, aj to sa dá.
Čím rýchlejšie začneme stavať mosty v medziľudských vzťahoch, tým skôr opravíme aj tie dopravné. Možno sú to spojené nádoby.
Lenže v katastrofálnom stave sú tisícky mostov (a nadjazdov), ktoré by potrebovali rekonštrukciu. V havarijnom stave je 60 mostov, vo veľmi zlom až 885 mostov a v zlom bolo v minulom roku až cca 2 000 mostov, takmer dvojnásobok ako pred piatimi rokmi. V uspokojivom stave je ich našťastie 3 008 (rok 2023), o osemsto viac rok predtým. Lenže v bezchybnom stave – čo je rozhodne cieľ – je iba 361 mostov. Celkovo je v zlom až v havarijnom stave až polovica mostov. To sú veľmi nelichotivé čísla.
To si uvedomuje aj súčasná vláda. V Programovom vyhlásení vlády sa zasadzuje, že opravy mostov budú jednou z jej priorít. V apríli prišiel Ficov kabinet s myšlienkou opraviť mosty prostredníctvom PPP projektov (verejno-súkromného partnerstva) – to už zamýšľala predošlý kabinet. Na opravu by malo ísť 40 miliónov eur. Plánuje sa rekonštruovať až 1 800 mostov spadajúcich pod Slovenskú správu ciest. V prvom balíku by malo byť zahrnutých 500 mostov. Momentálne je vypísaný tender na poradenské služby v sume 7,8 milióna eur.
Diaľničiari majú v správe 850 mostov, tento rok už vodiči pocítili práce na križovatke D1/R1 pri Trnave, celkovo sa tohto roku opraví sedem mostov za cca 20 miliónov eur.
Pri prepade mosta pri Zvolene sa našťastie nič nestalo, most nie je (nebol) vysoký, motorkári za nákladiakom mali šťastie. Lenže to neznamená, že podobná katastrofa s oveľa tragickejšími následkami sa nemôže prihodiť kdekoľvek inde, na ktoromkoľvek inom moste v katastrofálnom stave. Udržiavanie v akom-takom „chode“, „čo to dá“, do posledného momentu, len aby v dobe enormného stresu a vyťaženosti ľudia nemuseli merať dlhé obchádzky domov či za prácou, spolu s porušovaním pravidiel vodičov – čo je len zrkadlom rovnakého javu v spoločnosti – je výborným podhubím pre akékoľvek nešťastie. Akoby sme ich nemali už dosť.
Čím rýchlejšie začneme stavať mosty v medziľudských vzťahoch, tým skôr opravíme aj tie dopravné. Možno sú to spojené nádoby.