Vláda mala dostatok času na to, aby sa na ministerstvách a v analytických centrách riadne pripravila na konsolidáciu – kde ušetriť, kde zdvihnúť dane a poplatky. Namiesto toho síce predstavila odvážny a primeraný plán, ale tak trochu chaotický zlepenec. Nepredložila žiadne analytické podklady, prepočty a odborné argumenty – hoci taký zásadný zásah do chodu krajiny a ekonomiky si to jednoducho vyžaduje. Je to elementárna povinnosť.
Chýbajú konkrétne zdôvodnenia, prečo vláda pristúpila k tomu či onomu opatreniu. Niektoré návrhy vyrážajú svojou absurdnosťou dych. Neraz sú to len narýchlo zbúchané opatrenia, aby sa niekde našli desiatky či stovky miliónov eur. Bez plánu a koncepcie.
Hoci sa rozširuje okruh majetnejších firiem, ktoré budú zdanené vyššou sadzbou, prečo sa zvyšuje z 21 iba na 22 %? Buď ju nemali meniť, alebo zvýšiť aspoň na 25 %. No o koľko, na to by bola potrebná odborná analýza. Rovnako tak zníženie DPH z 20 na 19 %? A prečo sa znižuje sadzba DPH z 10 na 5 % pri základných potravinách alebo liekoch?
A keď túto nízku sadzbu aplikujeme na gastro prevádzky a ubytovacie služby, kde je podrobná štúdia o tom, ako to pomôže? Vykrikovať, že keď sa nezníži, nebudeme konkurencieschopní, je obraz malosti (čo ostatné sektory?). Na ceny v reštauráciách vplývajú aj výšky nájmov: máme nejakú komparatívnu štúdiu s inými krajinami? A v neposlednom rade – nikto netuší, odkiaľ vládni experti a politici došli k rozloženiu sadzieb v pomere 23:19:5. Prečo nie napríklad 24:15:10? Zaváňa to amatérstvom.
Lenže rovnako sa správal v minulosti v opozícii aj Smer. Teraz sa to Ficovi vracia ako bumerang. Nakoniec mu konsolidácia môže zlomiť politický väz.
Vláda chce – za čo ju treba pochváliť – aby konsolidácia mala čo najmenšie vplyvy na chudobnejšie vrstvy. No prečo potom znižuje daň z dividend, ktorú platia len majetnejšie vrstvy, z 10 na 7 %? Alebo prečo nezvýšila hornú daňovú sadzbu pre najvyššie príjmové skupiny obyvateľstva z 25 na 30 – 35 %? Či bohaté vrstvy nemusia niesť žiadne bremeno? A to sa týka aj seniorov. Z bezodnej diery, ktorej sa začína podobať Sociálna poisťovňa, sa ide vyplácať 13. dôchodok. To by bolo v poriadku, keby v plnej miere nedostali pridané aj poberatelia štedrých dôchodkov, ktoré často presahujú mzdu bežných živiteľov rodín.
Robert Fico síce pompézne vyhlásil, že o 30 % zoštíhli štátnu správu, ale dodnes nepredložil žiadnu koncepciu, ako to chce vlastne urobiť. Daň z finančných transakcií pôvodne myslená na finančné trhy sa ide aplikovať na bežné firmy podľa vzoru Maďarska. Kto to s kým konzultoval? A existuje tzv. dosahová štúdia? Zníženie daňovej sadzby zo zisku pre menšie firmy či živnostníkov to nevynahradí. Naša ekonomika (konkurencieschopnosť a rast) trpí technologickým a inovačným zaostávaním: tu žiadny impulz neprichádza.
Aby to nebolo všetko, vláda schválila konsolidačný balíček bez riadnej odbornej diskusie a pripomienkového konania a v NR SR predložila v skrátenom legislatívnom konaní. Pritom pred voľbami sľubovala, že nebude pokračovať v Matovičových šľapajach. Opozícia síce žiadne prevratné vlastné nápady nepredkladá, ale užíva si jalovú kritiku, pretože koalícia jej poskytla široký priestor. Lenže rovnako sa správal v minulosti v opozícii aj Smer. Teraz sa to Ficovi vracia ako bumerang. Nakoniec mu konsolidácia môže zlomiť politický väz.