Naposledy sa medzi Bratislavou a Košicami lietalo v roku 2018. Príliš sa to neosvedčilo, inak by linka neskončila. Alternatíva – IC vlaky – sa zdala dobrou voľbou. Oproti klasickým rýchlikom zvládli cestu o trištvrte hodiny rýchlejšie, za 4,5 hodiny. Lenže tieto vlaky sú nerentabilné. Dôvod je jednoduchý: menej zastávok. Na nosnej slovenskej trati je tak IC vlak pre cestujúcich neraz na nič. Aj preto s nimi ŽSSK končia, nahradiť ich majú posilnené expresné vlaky: namiesto deviatich bude obe mestá denne spájať 16 liniek – každú hodinu. To znie zaujímavo: hoci sa cesta na východ krajiny predĺži, vyššia frekvencia znamená väčšiu flexibilitu.
V rezorte dopravy rátali, že narazia. Čokoľvek sa ruší, nech už to nefunguje alebo sa nerentuje, vždy vyvolá spŕšku kritiky. Majstri populizmu – hnutie Slovensko (OĽaNO) – prichádza s petíciou… Nesúhlas prichádza aj zo strany PS, najmä od jedného „zainteresovaného“ poslanca. Počkajme si, či z Francúzska nedorazí nové video Igora Matoviča, tentoraz priamo z TGV.
Pre ziskové letecké spoločnosti sa peniažky v prázdnej štátnej kase nájdu a pre zdravotníctvo a na opravu mostov nie? Stojí linka Bratislava – Košice za to?
Ale vráťme sa k leteckému spojeniu. Ak by linka bola finančne zaujímavá, ČSA by od nej nedali ruky preč. Nový prepravca zatiaľ nie je známy. Rezort dopravy už ohlásil súťaž na leteckého dopravcu. Bude ním znovu ČSA, alebo známe nízkonákladovky Ryanair a Wizz Air? Všetko je o kalkulácii. Koľko bude stáť letenka? Spiatočná z Košíc do Prahy stojí zhruba od 100 do 200 eur, závisí od batožiny a dátumu rezervácie. Do Bratislavy by nemala stáť viac.
Ak IC vlaky tam a späť stoja do 50 eur, nemusí to byť márne. A otázkou je, či sa konečne po rokoch nezvýšia ceny cestovného a či vlaky zadarmo pre študentov a seniorov neprejdú „reformou“. Cena, rentabilita, úspech budú závisieť aj od typov a kapacity lietadiel a od frekvencie lietania – hovorí sa o štyroch dňoch v týždni. Nízkonákladovky by lety mohli prepojiť s inými destináciami.
Kritici oponujú, že na letenky nemajú obyčajní ľudia, zvlášť študenti peniaze. No závisí od toho, kto koľko lieta. Cesta autom nie je oveľa lacnejšia, navyše čoraz viac ľudí víta možnosť pracovať vo vlaku a v lietadle, naopak, šoférovanie unavuje. Zabudli sme ešte na jeden podstatný fakt: ekologické náklady. Letecká doprava má veľký podiel na znečisťovaní životného prostredia. S enormným rozmachom masovej turistiky sa o tom čoraz viac debatuje. Ba v Európe sa hovorí, že do 500 km by sa lietať ani nemalo, vystačiť by sme si mali s vlakmi.
No teraz sa v Európe lieta krížom-krážom, aj Slováci čoraz viac podliehajú čaru lietania. Preto by bolo prekvapením, keby lietadlá z Bratislavy do Košíc zívali prázdnotou. No aj keby, skrachovať by nemali, lebo vláda predbežne sľubuje dotáciu v sume 200-tisíc eur ročne a znížené poplatky na letiskách. Pre ziskové letecké spoločnosti sa peniažky v prázdnej štátnej kase nájdu a pre zdravotníctvo a na opravu mostov nie? Stojí linka Bratislava – Košice za to?