Ach, tie mosty. Štát stále tápe. Na čo sa musíme prichystať

Slovenské mosty sú v katastrofálnom stave. Je to známa vec. Stav sa nezhoršil zo dňa na deň, trvá roky, no naši politici roky strkali hlavu do piesku. Do opráv sa investovalo málo, často až v hodine dvanástej (niekedy aj po nej). Peniaze v štátnej kase ako obyčajne nie sú, pri konsolidácii ich bude ešte menej. No keď nič neurobíme, mosty nám popadajú. Na to upozorňujú analytici z Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) spadajúceho pod ministerstvo financií.

12.11.2024 20:00
debata (11)

Na Slovensku je cca 1 800 mostov prvej triedy, ktoré spravuje Slovenská správa ciest, a asi 5 500, ktoré spravujú kraje. Vo viacerých krajoch sa nachádza v zlom, vo veľmi zlom a v katastrofálnom stave viac ako 150 mostov, v Prešovskom ešte viac. Avšak mostov prvej triedy, ktoré urgentne potrebujú opravu, je necelých 900 (45 %).

Ešte na jar ministerstvo dopravy prišlo s tendrom na poradenské služby pri rekonštrukcii mostov na cestách I. triedy v sume 7,8 milióna eur. Rezort plánuje vynaložiť 40 miliónov eur na opravy v rámci PPP projektov. Podľa analýz ÚHP, keď sa bude opravovať rovnakým tempom ako teraz – 20 mostov ročne – o 20 rokov bude v nevyhovujúcom stave nie 45 %, ale 67 % mostov. Treba preto zrýchliť tempo na 110 mostov ročne a potom ho zvoľniť na 50 ročne.

A čo kraje? To nám ani rezort dopravy, ani rezort financií nehovoria. Asi si majú poradiť samy, tiež z peňazí nás všetkých. Lenže aj po nich jazdia autá, ľudia dochádzajú za prácou a kraje nemajú financií nazvyš.

Podľa štátnych analytikov netreba hľadať veľké finančné rezervy, stačí iba viac vyčleniť z toho, čo je už priklepnuté na cestnú infraštruktúru (cca 70 miliónov eur). Ba zámery rezortu dopravy ani nespomínajú. To je trochu neporiadok v štátnej správe, medzi ministrami tej istej strany, či nie? ÚHP síce varuje, že rekonštrukcia, to nie sú len stavebné práce, ale aj projektovanie, a to tiež určitý čas trvá, samotná rekonštrukcia neraz presiahne jeden rok (obyvatelia Hlohovca, Serede alebo Michaloviec by mohli rozprávať). No pre cesty II. a III. triedy neponúkajú žiadny liek, všetko nechávajú na kraje, akoby aj ony neboli štát, akoby ľudia rozlišovali, čo je most I. a čo II. triedy.

Je to polovičaté, takto si prácu od vládnych analytikov, ani chaos medzi ministerstvami nepredstavujeme.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 11 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #mosty #ministerstvo financií #ministerstvo dopravy #ÚHP #rekonštrukcia mostu