Megalomanstvo v Bratislave. Zhodnú sa na ňom paradoxne všetci

Každé ráno v dopravných správach počúvame o najmenej polhodinových (často až hodinových) čakaniach v kolóne na diaľnici D2 od Malaciek, ako aj na všetkých prístupových cestách zo Záhoria. Čakať takto každý deň, nevedno ako dlho, je sužujúce.

21.11.2024 20:00
debata (29)

V posledných týždňoch sa situácia dramaticky zhoršila pre rekonštrukciu kanalizácie v úseku od križovatky Lamač po tunel Sitina. Po nej má nasledovať výstavba protihlukovej steny. Plán bol do polovice roka 2025, no už teraz sa mešká. To sa situácia nezmení po celý budúci rok? Hoci sa zúžili pruhy a znížila rýchlosť, dochádzajúci za prácou tvrdia, že to nie je hlavný problém. Ním majú byť časté havárie. Lenže ani to tak šoférov neštve ako fakt, že na stavbe nevidia nikoho pracovať. Ono to bola v minulosti u nás taká obyčaj, ale žeby v trhovej ekonomike stále pretrvávala?

Pritom na druhej strane metropoly – na križovatke D1/D4 – sa „maká“ ozaj príkladne. Už po tomto víkende sa križovatka začne postupne spúšťať do prevádzky. Aj tam sú zúžené pruhy a znížená rýchlosť, ale také veľké zápchy nebadať (aj preto, že križovatka Triblavina je napoly obmedzená). Ako je možné, že niekde to ide a niekde nie?

No hlavný problém je doprava v Bratislave. Ak spustenie križovatky D1/D4 konečne diverzifikuje dopravu na hlavnom ťahu do Bratislavy (Maďarska, Rakúska, Česka), zo Záhoria sa na lepšie časy neblýska (v minulosti to však bolo naopak, roky rokúce sa trpelo na D1). Vyriešiť to môže iba severný okruh Bratislavy. No už teraz počuť kuvičie hlasy.

Hovorí sa iba o tuneli Karpaty. Dobre, ale prečo by celý obchvat mal byť tunel v plnej dĺžke? Veď kopce navôkol nie sú vôbec vysoké. Vo svete je štandardom preklenúť takéto úseky (a oveľa hornatejšie) čo najjednoduchšie, bez tunela alebo iba čiastočne (ako doplnok). Stačí sa ísť pozrieť na hornatý juhozápadný obchvat Viedne. No to by sme nemohli byť takí megalomanskí. Alebo žeby boli v hre iné záujmy?

Už teraz sa hovorí, že skôr ako o desať rokov obchvat (tunel) nebude, aj keby sa odklepol okamžite. To je opäť nejaký žart či pokus o nový svetový rekord v pomalosti, neschopnosti a megalomanstve? Bratislava obchvat potrebuje. Čo keď sa nebodaj pokazí Most Lanfranconi? Doprava v hlavnom meste skolabuje. Zo Záhoria sa nebude stáť hodinu, ale… Koho to trápi?

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 29 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #obchvat Bratislavy #diaľnica D2 #tunel Karpaty #križovatka D1/D4