Z medzinárodnej štúdie TIMSS (Trendy v medzinárodnej štúdii matematiky a prírodných vied) však vyplynulo, že naši štvrtáci v porovnaní s krajinami EÚ a OECD v matematike zaostávajú.
Ministra školstva Tomáša Druckera to trápi. „Tento výsledok nás motivuje k tomu, aby sme posilnili podporu deťom z rôznych sociálno-ekonomických prostredí a zabezpečili, že každý žiak bude mať rovnaké šance na kvalitné vzdelanie,“ povedal. Štúdia totiž opäť potvrdila súvislosť medzi sociálno-ekonomickým zázemím žiaka a jeho výsledkami. Do štúdie sa v máji 2023 zapojilo 162 slovenských základných škôl a takmer 4 790 žiakov.
V matematike v cykle z roku 2023 dosiahli žiaci na Slovensku porovnateľné výsledky ako v cykloch v roku 2019 a 2011, ale v porovnaní s rokmi 2015 a 2007 sa ich skóre podľa rezortu školstva významne zlepšilo. Ak sa však porovnávame s priemerným výsledkom krajín EÚ/OEC, jasne to ukazuje horší výsledok slovenských žiakov v každom sledovanom období.
TIMSS vychádza z učebných osnov a hodnotí, v akom rozsahu sa odzrkadľujú vo vedomostiach žiakov v konkrétnych oblastiach. Úlohy hodnotia na základe získaných poznatkov žiakov, cez ich schopnosť vedomosti aplikovať až po zdôvodnenie výsledku.
Štúdia zároveň opäť potvrdila, že sociálno-ekonomické zázemie má na Slovensku stále silný vplyv na vzdelávanie a výsledky žiaka. Práve v tom by mohol pomôcť štát. Každé dieťa by malo mať rovnaké šance. Pretože, ako kedysi hlásal jeden plagát UNESCO, vzdelanie je právo, nie privilégium.