To je teda odvaha. Učitelia asi nezachytili, že máme enormne vysoký deficit verejných financií, jeden z najhorších v EÚ. Ak nebudeme konsolidovať, ekonomiku čaká prudký pád. To by vzdelaní ľudia, ku ktorým učitelia nesporne patria, mali vedieť. Navyše opozícia vláde vyčíta, že málo šetrí.
Zamestnancom verejnej a štátnej správy, kam spadajú aj učitelia, sa zvyšujú mzdy v budúcom roku o 800 eur za celý rok (to pomôže najmä nízko zarábajúcim) a od roku 2026 o 5 %. To spolu vyjednali odbory (KOZ) a vláda na jeseň. Tak prečo sa na konci roka učitelia začínajú vyhrážať? Nemali bojovať počas rokovaní?
Mali, ale spravili premyslený figliarsky ťah. Ak by nepristúpili na kolektívnu zmluvu, ochudobnili by sa o rôzne sociálne benefity, napríklad o jeden týždeň dovolenky navyše (počas leta by museli päť dní navyše trčať v škole). Teraz chcú zvýšenie platov o 10 % už na budúci rok – nad rámec schváleného štátneho rozpočtu. Už prikročili aj k činom: na konci novembra sa učitelia po celom Slovensku na protest obliekli do čierneho.
Minister školstva Tomáš Drucker sa k učiteľom správa ústretovo, hľadá riešenia. Po novom by nemali dostávať kompenzačné príspevky iba podľa životných nákladov (napríklad v drahej Bratislave činí 145 eur, v Prešove 30 eur), ale aj motivačné príspevky, aby prišli učiť do niektorých regiónov. Tieto príspevky treba len kvitovať, no nepáčia sa šéfovi učiteľských odborov Pavlovi Ondekovi. Ten by v budúcom roku 99,6 milióna eur vyčlenených na kompenzácie „rozhádzal“ bez ladu a skladu všetkým. Dôvod? Radšej nešpekulujme.
Musíme sa pýtať, či všetci učitelia na celom Slovensku by mali dostať pridané rovnako. Lebo nie všetci učitelia sú na tom zle. A tí, čo zarábajú viac, dostanú pri valorizácii 10 % pridané hmatateľne viac, ako dostanú mladí učitelia s nízkymi mzdami.
Odborári majú pravdu, že kvalitných a kvalifikovaných učiteľov je málo. Chýbajú najmä matematici, fyzikári, informatici a angličtinári, zvlášť v Bratislave. No má štát na to, aby dorovnal informatikom platy v súkromnej sfére? Určite nie. A na druhej strane, dostali by slovenčinári či dejepisári mimo školstva viac? Má teda pridávanie všetkým rovnako racio?
Podľa učiteľov sú slabé výsledky slovenských žiakov v medzinárodných porovnávaniach dôsledkom aj nízkych miezd. Dobre, ale prečo by sme práve tým učiteľom mali zvyšovať platy? Nemali by najprv zlepšiť svoj výkon a potom si pýtať vyššie mzdy?
Odborári tiež žiadajú, aby priemerná mzda učiteľa bola na úrovni priemernej mzdy spred dvoch rokov (v roku 2025 by činila 1 430 eur). Nepedagogickí zamestnanci (školníci, upratovačky, kuchárky) by začínali na minimálnej mzde (916 eur v r. 2025). Dnes nemajú ani to, takže je to úplne oprávnená požiadavka.
No my sa musíme pýtať, či všetci učitelia na celom Slovensku by mali dostať pridané rovnako. Lebo nie všetci učitelia sú na tom zle. A tí, čo zarábajú viac, dostanú pri valorizácii 10 % pridané hmatateľne viac, ako dostanú mladí učitelia s nízkymi mzdami. A myslíme si, že mladého matematika či informatika v Bratislave udrží v školstve mzda 1 500 eur?
Prekopať by sa mali preto najprv mzdové tabuľky (aj v štátnej práve). Len či o to učiteľskí odborári majú záujem? Žiadať desaťpercentný mzdový automat bez zmeny výkonu (to je na inú veľkú debatu) je cez čiaru. Hoci teraz by určite väčšina spoločnosti učiteľom dopriala, ľahko sa môže stať, že pokiaľ budú nenásytní, môžu priazeň verejnosti čoskoro stratiť – rovnako ako lekári. Nemali by ani zabúdať, že prípadným štrajkom neublížia štátu, ale deťom a rodičom.