Učitelia žiadajú veľa. Prudké zvýšenie platov nemá logiku a nevyrieši všetky boľačky

Väčší darček pred Vianocami slovenskí žiaci ani nemohli dostať. Učitelia vyhlásili štrajkovú pohotovosť. Radovať sa je ešte predčasné, predĺženie prázdnin po Vianociach ani odpadnutie písomiek pred polročným vysvedčením nehrozia. No „veľké“ jarné prázdniny nie sú vylúčené.

17.12.2024 19:00
debata (42)

Ale počkajme si, učitelia budú najprv rokovať s ministrom školstva Tomášom Druckerom. Aj s ním stále rokujú a minister, treba priznať, sa správa veľmi ústretovo a hľadá finančné rezervy a zdroje, kde sa dá. No ani on nie je kúzelník. Učitelia si ako požiadavku číslo jeden vytýčili zvýšenie platov o 10 % v rokoch 2025 a 2026. Kde na to už v schválenom konsolidačnom rozpočte vziať?

Prečo vlastne zvyšovanie práve o 10 % a nielen na ďalšie dva roky, ale navždy – ako platový automat? Bolo by to logické, keby sa inflácia pohybovala okolo 10 %. Lenže podľa novej prognózy NBS v roku 2025 má dosiahnuť 4 %. Ak nezapočítame covidovú krízu a vojnu na Ukrajine a s nimi spojené ekonomické problémy, inflácia na Slovensku sa pohybuje dlhé roky medzi 2 až 3 %, tak prečo zvyšovať platy o 10 %? Keby takto uvažovali žiaci, tak by od učiteľov dobrú známku asi nedostali.

Jedno je však pravda: učitelia by mali dostať pridané. Otázka je, akou formou a koľko. Ak šéf učiteľských odborov Pavel Ondek hovorí, že je neúctivé každý rok sa dohadovať ako na trhu, a preto je lepšie zaviesť platový automat, má kus pravdy. Lenže ako presne ho nastaviť? Zvyšovať každý rok mzdy o 10 % je hlúposť. Treba upraviť mzdové tabuľky. Skutočne by sa mzdy nepedagogických zamestnancov (školníci, upratovačky, kuchárky) mali začínať aspoň na minimálnej mzde.

Aj základné tarify učiteľov treba nastaviť podľa priemernej mzdy. Lenže ak sa majú odvíjať od priemernej mzdy alebo od priemernej mzdy vysokoškolsky vzdelaných ľudí, tak tie sú v každom regióne iné. Tento argument má vážne trhliny.

Inflácia sa pohybuje dlhé roky medzi 2 až 3 %, tak prečo zvyšovať platy každý rok o 10 %? Keby takto uvažovali žiaci, tak by od učiteľov dobrú známku asi nedostali.

Na vyrovnávanie by mali slúžiť kompenzačné príplatky, ibaže šéf odborov Ondek by ich najradšej v budúcom roku riadne okresal či priam zrušil a uvoľnené peniaze porozdával plošne „socialisticky“ každému. Za to mu učitelia v drahej Bratislave isto poďakujú. A ako chce prilákať učiteľov do málo lukratívnych okresov?

Zaráža aj ďalšia požiadavka odborárov: zjednotenie odmeňovania všetkých zamestnancov regionálnych a vysokého školstva do jedného zákona. Čo má učiteľ na prvom stupni základnej školy spoločné s vysokoškolským učiteľom, vedcom? Ide o dve rôzne povolania s odlišnými požiadavkami na vzdelanie.

Až na poslednom mieste odborári žiadajú akceptovanie ich pripomienok ku kurikulárnej reforme. Učiteľov často viac ako nízke platy a disciplína v triedach stresuje a trápi ustavičná „buzerácia“ zo strany štátu. Časté zmeny v obsahu učiva, opakujúce sa reformy, nové predpisy, byrokratické požiadavky, ďalšie vzdelávanie – akoby učiteľ s dvadsaťročnou praxou nevedel, ako má učiť. Áno, školy sa zmenili, disciplína žiakov, technické vymoženosti, spôsob učenia i podanie učiva za posledných 30 rokov prešli veľkými zmenami, ale to sa nerieši predpismi a výkazmi.

A štát, minister školstva Drucker, by nemal urobiť rovnakú chybu ako pri lekároch. Ak sa majú zvýšiť (narovnať) platy, tak nemôže platiť každému všade rovnako, ale podľa výkonu, výsledkov a vyťaženosti. Ak zástupcovia učiteľov tvrdia, že zlé výsledky v medzinárodných porovnávaniach PISA sú dôsledkom nízkych platov pedagógov, tak nech sa v najbližších testoch snažia dosiahnuť lepšie výsledky. Ak sa tak stane, štát by nemal otáľať s pridaním na platoch. Niečo za niečo. Nie že mzdy sa zvýšia – a výsledky zostanú rovnaké.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 42 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Učitelia #školstvo #platy učiteľov #školskí odborári #štrajk učiteľov