Silný či slabý?

Sotva sa vo svete nájdu dve ústavy, ktoré nadeľujú prezidentovi rovnaké právomoci. Aké-také spoločné pravidlá by však mali platiť. Aj to, že disponuje hmatateľnými kompetenciami, lebo máloktorý štát si môže dovoliť živiť prezidenta s úradom iba na to, aby vítal kráľov, ktorí sa už nefunkčnými ozdobami krajiny stali.

16.09.2012 22:00
debata

Logicky by tiež malo platiť, že čím širšie kvórum vyberá budúcu hlavu republiky, tým by mala dostať do vienka väčšie možnosti na uplatňovanie svojich rozhodnutí. U nás sa o tom diskutovalo, keď sa prijímala zmena o priamej voľbe prezidenta občanmi, no napokon mu parlament veľa nových kompetencií nepriklepol.

Úplne legitímne sa táto téma opäť otvára. Teda, ak nejde o delostreleckú prípravu pre budúceho „silného“ prezidenta na úkor „oslabeného“ premiéra. Takéto metamorfózy zákonov sledujeme v Rusku podľa toho, do akej funkcie sa práve chystá Vladimir Putin.

Na Slovensku vládnu iné pomery. Ak by sa malo niečo v ústave preosiať, tak nie izolovane prvý oddiel šiestej hlavy, ale jej jednotlivé články. Aby sa znovu nemuseli prepisovať, keď sa líder neveľkej koaličnej strany zle vyspí a bude hroziť, že sa štátna moc zosype.

O potrebe zásadnejších zmien sa hovorí už niekoľko rokov, ale obyčajne sa celá iniciatíva skončí prvým zasadaním komisie, v ktorej býva viac politikov ako ústavných právnikov. Akoby permanentná neistota vyhovovala všetkým, vláde i opozícii.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba