Iná možnosť nebola, bez zahraničných investícií sme stratení. Zmení sa raz naša ekonomika?

Základný kameň bol poklepaný. Za Šuranmi sa môže začať vo veľkom stavať. Baterkáreň čínskej spoločnosti Gotion a slovenskej InoBat spustí už v nasledujúcom roku výrobu. Investovať sa má až 1,2 miliardy eur a nová fabrika má dať prácu 1 200 ľuďom a v druhej fáze až 3 500. To je skutočne enormné číslo. No baterkáreň hneď od počiatku vyvolala aj negatívne reakcie. Je to prirodzené.

28.10.2025 19:00
debata (20)

Miestni založili iniciatívu Chránime si naše – Stop baterkárni. Časť miestnych obyvateľov sa kdekoľvek a vždy prieči, že v okolí domov vyrastie rozsiahly priemyselný park. Pokojný život sa obratom zmení – prídu noví obyvatelia, zmení sa doprava, skrátka nezostane kameň na kameni. Lenže keby sme takto rozmýšľali, na Slovensku by sme nikdy nič nevystavali – ani fabriky, ani diaľnice, ani železnice, ani priehrady.

Otázkou je, prečo bola zvolená lokalita práve pri Šuranoch. Región netrpí nedostatkom práce ako napríklad neďaleká južná časť stredného Slovenska. Prečo vláda viac nezatlačila na investora, aby celý priemyselný park stál v regióne, kde je o prácu núdza?

Na protestnej vlne sa vezú aj politické strany. Výhrady má dokonca aj vládna SNS, proti je KDH a Matovičovo Hnutie Slovensko. Lenže opozičné strany to nebudú mať tentoraz v boji proti vláde a premiérovi Robertovi Ficovi, ktorý ľpel na výstavbe baterkárne, vôbec ľahké. Prečo? Pretože na protestoch chce politicky „zarobiť“ Republika i Marian Kotleba so stranou ĽS NS. No to vôbec nevyzerá na dobrú partiu. PS, SaS a Demokrati zatiaľ číhajú v úzadí.

A nejde len o Fica a koalíciu. Ak Slovensko ekonomicky stagnuje, má sa brániť veľkým investíciám? Ak opozičné strany sú proti, tak čo potom navrhujú? A netreba zdôrazňovať, že liberáli a progresívci sú veľkými fanúšikmi elektromobility, do ktorej sa EÚ bezhlavo vrhla. Ak si má Slovensko sadnúť do rozbiehajúceho sa vlaku, tak vznik novej fabriky ako prejav transformácie automobilového priemyslu treba podporiť.

Mali by sme viac reflektovať vývoj svetovej ekonomiky, jej rozmanitosť, nezameriavať sa výlučne na jeden druh priemyslu, na výrobu, ale aj na výskum a inovácie a sektory s vyššou pridanou hodnotou.

Lenže má to dva háčiky. Ide o čínsku investíciu a investíciu opäť do automobilového priemyslu, ktorého je na Slovensku až príliš. Lenže európski i slovenskí progresívci a liberáli zabúdajú, že práve Čína drží Európu v elektromobilite pod krkom (sme závislí od jej komponentov). Prečo sa jej vrháme do náruče a nepreferujeme úsporné spaľovacie motory? Uvidíme, akú stratégiu zvolí v najbližších mesiacoch EÚ, lebo tá predošlá založená na totálnej transformácii na elektromobilitu bola krokom do slepej uličky.

Zaujímavé tiež je, že hoci konzervatívni a ľavicoví voliči sa s elektromobilitou nestotožňujú, predseda Smeru je jej veľkým fanúšikom. Fico má len jeden motív: chce, aby Slovensko pri modernizácii automobilového priemyslu nevypadlo z hry. To sa musí kvitovať, no otázkou je, či by sme miliardy na podporu, napríklad čínskeho investora, nemali využiť na rozbeh iných segmentov ekonomiky. Lebo je pravda, že naša ekonomika je až príliš závislá od výroby áut. No položil niekto na stôl inú stratégiu okrem otrepaných floskúl?

A to nie je len rečnícka otázka. Kto bude totiž pracovať v novej baterkárni? Slováci alebo „dovezená“ pracovná sila? Mladšie generácie už sú totiž nastavením, remeselne a profesijne inde. Preto by sme mali viac reflektovať vývoj svetovej ekonomiky, jej rozmanitosť, nezameriavať sa výlučne na jeden druh priemyslu, na výrobu, ale aj na výskum a inovácie a sektory s vyššou pridanou hodnotou. No ak nevieme preradiť na vyšší výkonnostný stupeň, pre Slovensko je akákoľvek veľká zahraničná investícia požehnaním.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 20 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #automobilový priemysel #elektromobilita #slovenská ekonomika #baterkáreň v Šuranoch
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"