Poslanci bavia absurditami (maximálna rýchlosť na chodníku). Polícia pritom pripravuje úplne iný zákon. To je kocúrkovo

Koaliční politici nás už viackrát za dva roky presvedčili, že aj jednoduché veci dokážu zbabrať. Pritom sú ich zámery neraz vedené dobrým úmyslom. Teraz poslanec Smeru a exminister dopravy Ľubomír Vážny v poslednej chvíli predložil pozmeňovák do novely zákona o cestnej premávke. A roztočil koleso verejnej zábavy, stal sa terčom posmeškov. Stačilo len trochu viac popremýšľať, proste držať sa príslovia Dvakrát meraj, raz rež.

30.10.2025 19:00
debata (41)

Nikto nepochybuje, že rýchle elektrické kolobežky na chodníkoch ohrozujú chodcov, zvlášť seniorov a malé deti. Mnohí z nás zažili, ako popri nich prefrčali kolobežky aj 50– kilometrovou rýchlosťou. A nehovoriac o cyklistoch, ktorí sa radšej ako na cestách preháňajú po chodníkoch. Ani korčuliari nie sú bezrizikoví. Chodec ich odzadu nevidí, stačí krok do strany a „rýchlik“ do neho nabúra. Škody sú na oboch stranách. Zbytočne. Preto snaha obmedziť rýchlosť kolobežiek a bicyklov je dobrá vec. Len to treba vedieť aj umne urobiť, nie halabala.

Zadefinovať do zákona, že maximálna rýchlosť chodca rovná sa 6 km/h je ako vystrihnuté z nejakého absurdného románu. Samozrejme, okamžite médiá a sociálne siete zaplavilo množstvo nápaditých satirických obrázkov, karikatúr či skečov. Vážneho návrh nahral na smeč rôznym absurdným otázkam: Bude sa merať rýchlosť chodca? Budú ju merať policajti? Budú sa pokutovať aj bežci alebo utekajúci žiak do školy a cestujúci na autobus? Dá sa udržať na bicykli pri šesťkilometrovej rýchlosti? A budú sa merať aj elektrické invalidné vozíky? Atď.

Práca chvatná, málo platná – to by si naši politici mali konečne zapísať za uši. Inak sa stávajú iba zdrojom verejnej zábavy.

Iste, poslanec Vážny nemá v úmysle merať rýchlosť chodca ani určovať, ako rýchlo by mal človek chodiť po chodníku. Išlo mu o zadefinovanie rýchlosti, ktorá by neohrozovala nielen chodca, ale aj samotných kolobežkárov, cyklistov či korčuliarov. Totiž do rýchlosti šiestich kilometrov by pri zrážke nemalo dôjsť k zraneniam ani na jednej strane – i keď sa to vylúčiť nedá. Tomu každý rozumie. No nemohol Ľubomír Vážny s kolegami poslancami trochu porozmýšľať a zadefinovať obmedzujúcu rýchlosť inak? Napríklad, že maximálna rýchlosť kolobežky na chodníku je 6 km/h – tak ako auta v obci 50 km/h.

A pozreli sa páni poslanci do zahraničia? Veď všade musia riešiť rýchlu jazdu kolobežkárov. No pokiaľ kolobežkári, cyklisti a korčuliari majú v západoeurópskych mestách vyhradené pruhy, pre slovenských sú cyklistické pruhy raritou. A na cestách sa často bezpečne necítia, pre motoristov nie sú vítaným „spestrením“ najmä za tmy.

No to nie je vrchol. V koalícii, ako sme si už trochu zvykli, ľavá ruka často nevie, čo robí pravá. Polícia a ministerstvo vnútra totiž pripravujú návrh, v ktorom zadefinujú malé elektrické vozidlo – teda elektrické kolobežky, segway a podobne. Pribudnúť by mali aj značky zakazujúce vstup e-kolobežiek na chodníky, rovnako ako to platí pre bicykle. A čuduj sa svete, návrh by sa mal dostať na rokovanie vlády už v novembri. Polícia pritom vychádza zo skúseností v zahraničí. Pekné kocúrkovo.

Či sa však vyrieši celý problém, je otázne. Kto bude kontrolovať a naháňať kolobežkárov? Častokrát je pre nich i cyklistov oveľa bezpečnejšie jazdiť po poloprázdnych chodníkoch ako po cestách. A čo s korčuliarmi? A čo ich pud sebazáchovy, myslia na to, že aj im sa môže prihodiť niečo fatálne? Najčistejším riešením by bolo vytvorenie dostatku cyklopruhov a cyklotrás – ale máme v mestách pre ne priestor?

Otázok je veľa. No stále platí: práca chvatná, málo platná – to by si naši politici mali konečne zapísať za uši. Inak sa stávajú iba zdrojom verejnej zábavy.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 41 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #chodci #cestná premávka #Ľubomír Vážny #novela cestného zákona #e-kolobežky
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"