Likvidátori nádeje

Mimovládne organizácie s ministerstvom životného prostredia likvidujú nádej Slovenska, že Bratislava bude cez Martin a Ružomberok spojená diaľnicou s Košicami do roku 2023. Nech teda zoberú na seba zodpovednosť pred verejnosťou, že úsek s tunelom Korbeľka nebude na D1 v prevádzke ani do roku 2025!

16.01.2018 16:00
debata (1)

Taký je výsledok rozhodnutia ministerstva, keď zamietlo postoje subjektov, ktoré protestovali proti tomuto predraženému projektu. Keď vezmeme do úvahy projekt „Hodnoty za peniaze“, všetky povrchové trasy bez tohto tunela by boli lacnejšie investične aj na prevádzku a údržbu a boli by sa rýchlejšie postavili.

Zároveň by sa využilo vyše 40 miliónov eur, ktoré už vynaložil štát (teda daňoví poplatníci), na výkupy pozemkov a prípravné práce v rokoch 2009 a 2010. To mimovládkam neprekáža, ale ministerstvám, najmä rezortu financií, by to malo. Osobitne, keď nemá dostatok peňazí na zdravotníctvo, školstvo a iné úseky diaľnic, napr. na Kysuciach alebo pri Soroške.

Nie sme proti tunelom Havran a Rojkov, ako zavádzajúco tvrdia viaceré médiá. Sme za modifikované povrchové varianty mimo zosuvu s tunelom Havran bez Korbeľky, ktoré Európska komisia už dvom bývalým ministrom dopravy schválila, pretože splnili jej environmentálne požiadavky. Pritom aj nezávislí analytici uvádzajú, že Turany – Hubová s Korbeľkou je ťažký úsek, kde môže dôjsť ku komplikáciám a to by stavbu mohlo ešte predražiť.

Naša komora to uviedla v konkrétnych námietkach pred rokmi v rozklade pre ministerstvá: úsek s Korbeľkou bude drahší investične o 183 miliónov eur a jeho prevádzka si vyžiada o 70 percent viac ako povrchové varianty. Úspory užívateľov stavby sa vykazujú len pri povrchových variantoch bez tunela Korbeľka.

Súčasný šéf rezortu financií by si mal všimnúť, ako mimovládky zbytočne míňajú štátne financie, pričom nezabezpečujú plne environmentálne aspekty, teda ani ochranu zásob pitnej vody pre obyvateľov a faunu. Ministerstvo uvádza, že cena a náklady sú iba informačným údajom. Jeho rozkladová komisia chce cez ružové okuliare dokázať, že pri razení tunela sú menšie riziká a že cena bude nižšia ako pri povrchových variantoch. Pritom sami potvrdzujú vo vlastných materiáloch, že diaľnica bez Korbeľky by sa postavila o 22 mesiacov skôr. Aj preto sme proti uvoľneniu dlhovej brzdy.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #tunel Korbeľka #diaľnica D1