Kam tečú vaše dve percentá?

Vlani Slovenky a Slováci prerozdelili zo svojich daní mimovládnym organizáciám vyše 52,2 milióna eur. O dve percentá z daní sa uchádzalo 11 805 združení. Prvú desiatku najúspešnejších viedli neziskovky veľkých firiem.

03.04.2015 13:00
debata

Najviac vyzbierala Nadácia Pontis (3 376 392 eur), najmenej HP Racing Team (3,25 eura). Priemer na jednu organizáciu vychádzal 4 422 eur. Oproti roku 2013 je to mierny nárast a aktuálne eviduje Notársky centrálny register 12 578 žiadateľov.

Filantropia alebo reklama?

Mnohé organizácie sa sťažujú, že na dve percentá z daní každý rok vyzbierajú čoraz menej peňazí. Vlani už ledva toľko, aby sa im vrátili aspoň notárske poplatky, ktoré zaplatili za registráciu. Registrácia u notára stojí zhruba 55 eur.

Zákon o dvoch percentách z daní sa na Slovensku ukazuje ako začarovaný bludný kruh. Firmy, ktoré by mohli tretiemu sektoru reálne pomáhať, si radšej založili vlastné nadácie, fondy a občianske združenia. Peniaze, ktoré cez ne pretečú, idú na ďalšie verejnoprospešné aktivity prezentované formou výziev, grantových kôl, v ktorých organizácia nemusí byť vždy úspešná a financie musí hľadať inde.

O tieto peniaze sa však uchádzajú najmä občianske združenia, ktoré nevedia konkurovať veľkým nadáciám a vyzbierajú minimum na „dvojpercentnej dani“. Objem odvedených finančných prostriedkov nie je vôbec zanedbateľný a často počuť, že to súvisí s vypočítavosťou firiem, ktoré si na filantropii robia vlastnú reklamu a naozajstnému tretiemu sektoru nechali iba pozbierať centy od občanov. Posťažoval si nedávno na sociálnych sieťach známy vydavateľ a kníhkupec… Treba pripomenúť, že do roku 2019 výnos z asignácie dane firiem klesne z pôvodných 2 na finálnych 0,5 percenta a je otázne, ako vôbec bude fungovať tretí sektor.

Ukrojiť si chce každý

Vznikajú rozličné portály, kde si môžete kúpiť reklamný priestor, zvýšiť tak svoje šance a zaujať potenciálnych podporovateľov. Administratívny poplatok sa pohybuje v rozmedzí 20 až 35 eur. Je pozitívne, že denník Pravda ako jediný ponúka každoročne mimovládkam reklamný priestor na internete zadarmo. Stačí vyplniť registračný formulár a ste v hre.

Vedeli ste, čo je najčastejším dôvodom, prečo ľudia v Severnej Amerike začnú finančne podporovať nejakú neziskovku? Nie je to pre tému, ktorej sa neziskovka venuje. Ani preto, že ju poznajú a veria jej. Najčastejším dôvodom býva to, že ich o to požiadal známy.

Aj na Slovensku funguje mnoho občianskych združení, ktoré majú šťastie na kamarátov a bonitné firmy. (Nemajú problém napríklad zakúpiť spiatočnú letenku za sedemtisíc eur pre spíkerku z USA.) Napriek tomu, že prijímatelia, ktorí dostali viac ako 3 319,39 eura, musia zverejniť špecifikáciu použitia peňazí v Obchodnom vestníku, bolo by dobré, keby vyúčtovanie zverejňovali aj na svojom webom sídle. Tok financií by bol oveľa transparentnejší.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #dane #neziskovky #nadácia #mimovládne organizácie