Dopravný matrix

Martin Kováčik, Pravda | 07.12.2015 08:00
Na vlakovej trati Bratislava - Košice sa hrá vysoká hra. V hlavnej úlohe sú štátna Železničná spoločnosť Slovensko a súkromný RegioJet. V pozadí oboch firiem sú ich majitelia.

Na jednej strane štát a vláda a na druhej majiteľ RegioJetu. Tromfom v rukách vlády sú rýchliky pre študentov a dôchodcov zadarmo. Tromfom RegioJetu zase nové vlaky, rýchly a bezproblémový nákup lístka cez internet a zatiaľ aj nízke ceny.

Tak štát, ako aj RegioJet sú zjavne na danej trati pri IC vlakoch nie veľmi ziskoví, ak vôbec možno hovoriť o zisku. Štátne železnice si stratu ako dominantný hráč nemôžu dovoliť, následky by boli pridrahé. RegioJet si to dovoliť doteraz mohol, ale potreboval, aby mu štát uvoľnil cestu. Preto RegioJet, ktorého majiteľ je priateľom českého vplyvného miliardára a ministra financií u našich susedov Andreja Babiša, pohrozil odchodom. Vplyv Babiša zjavne nie je ohraničený hranicami. Jeho firmy a firmy, ktoré podporuje, sú aj na Slovensku.

Pre štát je výhodné zbaviť sa stratových IC vlakov a nechať tento biznis súkromníkovi. Pre cestujúceho to však až také výhodné byť nemusí. Súkromný dopravca sľubuje dvojnásobok IC vlakov oproti terajšku. O tom, koľko miest na sedenie bude za 9 eur a koľko za viac eur, možno teraz len špekulovať. Aby sme sa vyhli rastu cien lístkov v IC vlakoch, bolo by lepšie, aby ich na hlavnej trati nevypravoval iba jeden súkromný prepravca.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ