Kto je čistý?

Martin Kováčik, Pravda | 15.01.2016 22:00
Emisný škandál nemeckého Volkswagenu je veľký podvod. Iné automobilky sa však nemôžu škodoradostne tešiť, že si odkroja časť trhového koláča. VW priznal, že jeho autá mali v skutočnosti vyššie emisie a pri kontrolách sa aktivoval softvér, ktorý varoval vlastný automobil a údaje skreslil.

Akcie VW po prevalení škandálu klesli o 37 percent. VW doteraz nenašiel primerané riešenie problému pre všetky autá. Napríklad Francúzi hneď upozorňovali, že im sa nič také nemôže stať. Burzám však stačila informácia o vyšetrovaní emisií v Renaulte na to, aby sa prepadli aj akcie Renaultu. A to napriek tomu, že automobilke sa v predaji celkom slušne darí.

Väčšie či menšie podvody sa nájdu v každej automobilke. Výrobcovia tlačia dodávateľov na čo najnižšie ceny dielcov a nesú tak nepriamu zodpovednosť za to, ak auto zlyhá. V dnešnej dobe peňazí ide o biznis a škandály sa pri ich množstve na predaji nemusia prejaviť. Nemecký autoklub ADAC vo svojich testoch dokázal, že problémy s plnením emisných limitov majú aj vozidlá značiek Renault, Hyundai, Citroën, Fiat alebo Volvo.

Američania idú nemeckému VW vyslovene po krku a ak by niekto poriadne testoval autá vyrobené v USA, určite by tiež našiel nezrovnalosti. Americké autá sú známe napríklad svojou nemalou spotrebou. Riešenie majú v rukách spotrebitelia, ktorí môžu dopytom rozhodnúť o tom, čo sa bude vyrábať. Za prešľapy treba každého adekvátne potrestať. Zároveň treba naozaj precíznu legislatívu a jej dôsledné dodržiavanie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ