Doležal v Matovičových šľapajach. Z Piešťan do Tatier sa rýchlikom už nedostaneme

Igor Daniš, Pravda | 01.08.2022 18:30
Táto vláda je nepolepšiteľná. Koaliční ministri sa predbiehajú, kto príde s absurdnejším nápadom. V uhorkovej sezóne sa zatúžil zviditeľniť minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina). Predostrel reformu vlakového grafikonu.

Nikto ju nepožaduje, nikto zdola po nej nevolá. Lenže ministerskí úradníci musia niečo robiť, predkladať nové koncepcie, preukazovať usilovnosť a nápaditosť. A tak máme na stole revolučné zmeny grafikonu. Či pre tisícky cestujúcich nebudú znamenať zhoršenie a zbytočné každodenné trampoty, sa už na Slovensku akosi nepýtame. Nečudo, že ľudia už spisujú petície proti reforme. Bodaj by nie. Ministerstvo dopravy plánuje zrušiť železničné zastávky pre rýchliky napríklad v Leopoldove, Piešťanoch, Novom Meste nad Váhom. Desiatky rokov všetko dobre fungovalo, teraz bum.

Do hlavného mesta sa ešte ľudia dochádzajúci denne za prácou dostanú. Niekde sa aj posilnia regionálne vlaky. Lenže o to nejde. Z Tatier alebo z Košíc nebude priamy spoj do svetoznámych slovenských kúpeľov v Piešťanoch. Ani do krajského mesta Nitry. Pretože do nej sa prestupuje práve v Leopoldove. Takže aj zahraniční turisti idúci z Tatier budú musieť vystúpiť v Trenčíne a počkať na lokálku do Piešťan, alebo v Trnave a vrátiť sa do Leopoldova. Rýchliky na východ by zase mali prestať zastavovať v Margecanoch, čo tiež vyvoláva pobúrenie. V obciach na juh od Bratislavy sa obávajú, že zrušia spoje a opäť budú premávať iba osobné vlaky.

ZSSK: Dostali príspevok 76 284 000 eur Čítajte viac Reforma vlakového grafikonu: Ľudia sa búria, zastávky rýchlikov sa rušia

Ešte nedávno pritom ministerstvo dopravy predbežne rozhodlo, že práve z Leopoldova sa plánuje modernizácia trate do Nitry. Aby vlaky jazdili rýchlejšie… Pritom to je nereálne, pretože trať je plná zákrut a z veľkej časti prechádza obcami. Ponúkaná alternatíva vybudovania modernej prípojky z Trnovca nad Váhom sa zavrhla.

A dôvod týchto nezmyselných úprav grafikonu a rušenia zastávok? Cesta z Bratislavy do Košíc sa skráti o neuveriteľných 12 minút. Z celkového času 5 hodín a 50 minút (IC vlaky to zvládnu pod päť hodín, ale už teraz nestoja v každej stanici). Teda už to bude iba 5 hodín a 38 minút. Na to, že sa ľuďom zo spomínaných lokalít, kde sa rušia zastávky, každodenná cesta do práce predĺži najmenej o desať minút, akosi naši ministerskí úradníci zabudli.

Či pre tisícky cestujúcich nebudú zmeny znamenať zhoršenie a zbytočné každodenné trampoty, sa už na Slovensku akosi nepýtame.

Ak niekto tak vehementne chcel skracovať čas, stačí sa prestať pozerať na papier a ísť do praxe. Naše rýchliky bežne meškajú desiatky minút. Klasické meškanie do piatich minút sa ani nehlási. Jednou z príčin je aj totálne nabitý grafikon konkrétnych spojov, ktorý je v praxi veľakrát nezvládnuteľný. Stačilo by trochu povoliť a vlaky by chodili načas. Lenže to by zle vyzeralo na papieri. A tam musí byť všetko krásne, realita je druhoradá. Trampoty cestujúcich nikoho nezaujímajú.

Nehádžme vinu iba na ministerstvo dopravy. Zmenu grafikonu pripravuje ruka v ruke s analytikmi z Útvaru hodnoty za peniaze, spadajúceho pod ministerstvo financií. Nebol by to už Igor Matovič, keby nemal prsty v nejakom „zlepšováku“, ktorý nikto nepotrebuje a všetkých poburuje. Prečo zase niečo meniť, čo roky funguje?

Nedialo by sa tak, keby nielen na čele rezortu dopravy stál človek, ktorý sa veciam roky venuje, má rešpekt a vízie. Neznámeho Doležala vytiahol z klobúka v poslednej chvíli Boris Kollár. Z núdze cnosť. Tak to potom aj na Slovensku vyzerá.

Vypočujte si podcast denníka Pravda s vedúcim Katedry železničnej dopravy zo Žilinskej univerzity Martinom Kendrom.

Podcast si môžete vypočuť aj cez obľúbené aplikácie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ