Privatizácia sa začína zmätene
V pondelok pre zmenu pripustila, že predávať sa nemusí vôbec, a KDH upozornilo, že určite nie hneď, lebo firmy sa najprv musia dať dokopy. V stredu však bolo opäť všetko inak. Vláda sa náhle dohodla, že predávať sa budú najmenej 51-percentné balíky akcií teplární. Bližšie analýzy k tomu, ako sa budú po privatizácii vyvíjať ceny tepla, o ktoré sa obávala strana Most, sa pred rozhodnutím kabinetu vôbec neobjavili. Vláda si však vyžiadala od Fondu národného majetku ďalšie analýzy k jednotlivých podnikom.
Politické strany sa privatizácie očividne obávajú, keďže v minulosti sa pri predajoch spravili prešľapy. Verejná mienka predajom nie je naklonená. Vláda preto šikovne využila situáciu, keď sa zhodou okolností objavili škandály s vysokým odstupným v košickej teplárni. Ľudia sú kauzou odstupné takí znechutení, že vláda ponúkla privatizáciu ako riešenie.
Nie je to však ideálne riešenie. Lepšie by bolo, keby o osude teplární rozhodli mestá, ktoré poznajú problematiku v regióne. Mali by najlepšie posúdiť, aký investor by bol pre nich najlepší. Vláda by však v takomto prípade mala zároveň stanoviť pravidlá, aby mestá nešafárili. Príklad bratislavských vodární, pri ktorých sú závažné podozrenia z tunelovania, mestám dobré meno nerobí. Vláda však má čas, aby s tým spravila poriadok, keďže aj teplárne by mali meniť majiteľa až po ozdravení. Mestá by v každom prípade mali automaticky zverejňovať podrobné informácie o svojom hospodárení.
Opatrná je vláda aj pri ďalších privatizačných projektoch. Ministerstvo dopravy aktuálne do dokumentu o ozdravovaní železníc napísalo, že investor do nákladného železničného prepravcu Cargo vstúpi do júna budúceho roka a proces hľadania záujemcov sa začne čo najskôr. Ak už niečo treba predávať, tak odpovedať na otázku „ako“ a až potom riešiť, „kedy“ sa tak stane.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ