Aký bude svet o desať rokov? Budú sa naše deti opäť podpisovať krížikom...

Natália Michalovová, advokátka, expertka na kybernetické právo | 21.06.2024 12:00
Nedávno som sedela na terase jednej reštaurácie v Ríme, vychutnávala som si neskorú večeru v prítomnosti kamarátov a počas celého večera som so záujmom sledovala jeden mladý pár sediaci pri vedľajšom stole. Dvaja holúbkovia mali pri sebe zaparkovaný kočík a v ňom spokojne sedelo ich ani nie trojročné dieťa.

Zatiaľ čo si dvojica spokojne a ničím nerušene užívala večer, ich dieťa počas celej večere pozeralo do tabletu, v ktorom bežali zrejme rozprávky. Dokonalá harmónia. Dieťa neobťažovalo rodičov, rodičia nerušili dieťa. Quid pro quo.

Zhodou okolností večeral s nami aj jeden neuropsychiater pôsobiaci na detskom oddelení jednej nemocnice. Poskytol chirurgický opis toho, čo sa deje v tej malej, ani nie trojročnej hlavičke ozdobenej šatkou a lá Marylin Monroe. Povedal: "Keby sme sa pozreli teraz na mozog tohto dieťaťa cez funkčnú magnetickú rezonanciu (teda tú, ktorá dokáže merať neurónovú aktivitu v reálnom čase), videli by sme, ako čisto vizuálne podnety pôsobia na aktivitu mozgu, a teda aj na vnímanie reality. Videli by sme, že je stimulovaná len jeho zadná časť. A táto je hyperstimulovaná, pretože v priebehu jednej minúty zaregistruje na obrazovke aj 40 rôznych obrazov. Príliš veľa na mozog, v ktorom sa ešte len vyvíjajú synapsie.”

V nie ďalekej budúcnosti sa naše ulice budú napĺňať jedincami s deficitom kontroly emocionálnych impulzov, s poruchami správania či s nekontrolovanou agresivitou.

Tragédia spočíva v tom, že predné mozgové oblasti zostávajú takmer nepoužité, ergo – nevyvíjajú sa. A čo sa v tele nepoužíva, to sa nevyvíja a zakrpatie. A aký je výsledok? Výsledok je ten, že sme svedkami prípadov, keď sa sedemročné dieťa z ničoho nič postaví počas vyučovania a plnou silou uštedrí svojej kamarátke frontálny úder do nosa. Keď sa ho spýtate, prečo to urobilo, veď spolužiačka mu nič nespravila, jeho odpoveď je úprimná: „Potreboval som vidieť krv, chýba mi krv.“ Alebo pozorujeme, ako deti bezcieľne pobehujú po triede, nevedia sa sústrediť, opísať priebeh deja, zapamätať si báseň či vyriešiť banálny problém.

Keďže predné časti mozgu, teda tie, ktoré sú zodpovedné za "vznešenejšie” funkcie, postupne „atrofizujú“ na úkor jeho zadnej časti, ovládanie inštinktov, sekvenčné rozmýšľanie, plánovanie, pamätanie si, koordinácia tela a komunikácia sa postupne redukujú do takej miery, že hovoríme už o psychiatrických poruchách vo vývoji detí.

Stojíme pred epochálnou transformáciou celkovej štruktúry ľudského mozgu, ktorú si ešte plne neuvedomujeme. Učitelia v škole a detskí psychológovia hovoria už dávno, že niečo sa zmenilo, deti už nie sú také, s akými pracovali, keď bol mladí pedagógovia: sú dehumanizované, necitlivé, neschopné vyjadriť aj banálny názor a ich tolerancia voči akejkoľvek, aj tej najmenšej, frustrácii je obmedzená.

Z neurologického hľadiska u týchto "digitálnych domorodcov” dochádza k dramatickému ochudobneniu jazyka a komunikácie. Zatiaľ čo v minulosti bola zlá jazyková vybavenosť výsledkom hypokultúrnej stimulácie zo strany rodiny, napríklad ak rodičia boli negramotní či nevzdelaní, dnes je "lingvistický analfabetizmus” hlavne výsledkom zanedbávania detí zo strany rodičov a školy. Predná časť mozgu je veľmi dôležitá, čím viac stimulujeme prednú časť mozgu, tým viac dokážeme držať svoje inštinkty na uzde. Zanedbanie vo vývoji prednej časti mozgu znamená to, že inštinkty sa môžu prejaviť veľmi silno a nečakane.

Takže v nie ďalekej budúcnosti sa naše ulice budú napĺňať jedincami s deficitom kontroly emocionálnych impulzov, s poruchami správania či s nekontrolovanou agresivitou. Človek je tvor lenivý. Počas celého svojho vývoja bol programovaný tak, aby šetril námahu a energiu. A to je práve v kontraste s aktivitami, ktoré sú nevyhnutné na stimuláciu a vývoj prednej časti mozgu, ako sú čítanie, komunikácia, hudba a šport. Po tých všetkých obrázkoch, memoch, smajlíkoch a iných pixel para umeleckých javoch je to už len krok k tomu, že sa budeme opäť podpisovať krížikom.

Názory externých prispievateľov nemusia vyjadrovať názor redakcie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ