Peripetie zálohovaných obalov
V prípade piva išlo o jednotné sklenené obaly, ktoré bolo možné vrátiť v hociktorej susednej krajine. To znamená, že fľaše nekončili ako sklenený odpad, ale sa opätovne v pivovaroch plnili bez ohľadu na krajinu pôvodu. Množstvo fliaš z vypitého piva v medzinárodných rýchlikoch smerujúcich do Budapešti tak končilo v plničkách maďarských pivovarov. Dnes jednotné fľaše bez rozlišovania pivovaru nevidíme ani len na našom malom Slovensku.
Zálohovanie nápojových obalov šetrí životné prostredie a tak trochu aj pomáha ľuďom s nízkymi príjmami. Obalom nájdeným nielen na železničných a autobusových staniciach sa dostanú k získaniu drobnej hotovosti napríklad na nákup potravín. Možnosť odovzdať vratné obaly nie je pre spotrebiteľov garantovaná v menších predajniach, ale ani v prípadoch, ak je automat v predajni nefunkčný. V niektorých obchodných reťazcoch je to pritom pomerne časté.
V jednom z veľkých obchodných reťazcov som dokonca zistil, že tam pravdepodobne bolo úmyselne nezodpovedné nastavenie IT systému v neprospech spotrebiteľa. Pri odovzdaní rôznych druhov fliaš z automatu zákazník totiž dostane jeden doklad s kalkuláciou zálohovaných pivových fliaš po 0,13 € a plechoviek po 0,15 €. Pri pokladnici však systém odpočíta len sumu zodpovedajúcu týmto obalom a nie všetkým do automatu odovzdaným obalom, ktorých výsledná suma je uvedená na doklade.
Zákazník zväčša nemá čas ani chuť kontrolovať, či z účtenky za nákup bola odpočítaná celá výsledná suma. V zásade môžeme predpokladať, že nejde o omyl predavačky, ale o úmyselné nastavenie IT softvéru obchodného reťazca, ktorým dochádza k finančnej ujme spotrebiteľa a bezdôvodnému obohateniu obchodného reťazca.
Odvrátiť podozrenia z paušálneho podvodu zo strany obchodného reťazca môže iba Slovenská obchodná inšpekcia. V zásade by mal mať zákazník odpočítanú jednu sumu za zálohované obaly, pretože rozpis vrátených fliaš po položkách je po odchode od pokladnice pre zákazníka bezpredmetný. Podvod by musel zákazník preukázať dokladom z automatu, ktorý však odovzdal pri pokladnici obchodu. Zákazník by pre preukázanie skutočnosti, že ho obchod oklamal, musel pred príchodom k pokladnici odfotiť doklad zo zálohovaných obalov na mobil. Prípadne by preventívne musel odovzdať samostatne PET fľaše, plechovky i fľaše od piva. Robiť kvázi policajta v obchode sa však zákazníkom v obchodných reťazcoch naozaj nechce.
Rovnako ako sa s neodovzdanými zálohovanými obalmi vracať späť domov len preto, že automat v predajni bol opätovne pokazený. V tejto veci by muselo dôjsť k zmene legislatívy s cieľom posilnenia ochrany spotrebiteľa, ktorého záujmy sú na poslednom mieste.
U našich susedov v Rakúsku a v Česku systém povinného zálohovania obalov nezaviedli, aj keď od budúceho roka sa aj podľa vzoru Slovenska na to pripravujú. Inteligentné automaty na vrátenie zálohových obalov sa skoro vôbec zo strany neserióznych zákazníkov nedajú oklamať. Teraz už treba docieliť, aby nemohli klamať ani neféroví obchodníci.
Názory externých prispievateľov nemusia vyjadrovať názor redakcie.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ