Drahé maslo a sociálny štát

Ľuboš Pavelka, ekonóm | 14.10.2024 14:00
Ceny masla na pultoch obchodov zaznamenávajú rekordy. Začiatkom októbra 2024 sa cena tradičného slovenského štvrť kilogramu masla vyšplhala na 4,29 eura, čo mnohých zákazníkov doslova šokovalo. Postupne sa astronomickým cenám masla začali približovať aj diskontné predajne s maslom označeným vlastnou značkou.

Drahé slovenské maslo viedlo k zvýšeniu predaja poľského masla, ktoré je tradične o 50 gramov ľahšie. To si časť zákazníkov všimne až doma pri jeho odkladaní do chladničky.

Príčin vysokých cien masla je viacero. V prvom rade ide o vrtochy počasia. Dlhodobé letné horúčavy sa podpísali pod zníženie dojnosti kráv a zníženie tukovosti mlieka. Svoj podiel na cenových šokoch masla má aj postupne sa znižujúci počet dojníc u farmárov, ktorým sa zásluhou cenovej politiky mliekarní čoraz menej vyplatí chovať kravy a predávať mlieko.

Pokusy o predaj mlieka z dvora sa v minulosti tiež ukázali neefektívne a množstvo mliečnych automatov bolo zrušených. Poľnohospodári sa chovu kráv zbavujú aj preto, že pribúda časových období, keď je veľkoobchodná cena surového mlieka nižšia ako jeho produkčné náklady.

V Nemecku aktuálne spotrebiteľské ceny masla vlastných značiek diskontných obchodných reťazcov dosiahli 2,39 eura za 250-gramové balenie. To sa zdá zákazníkom extrémne drahé, keďže ešte pred rokom kocku masla mohli kúpiť skoro o jedno euro lacnejšie. Pokiaľ priemerný nemecký zamestnanec v 2. štvrťroku 2024 zarobil 4 323 eur, u nás to bolo 1 520 eur. Pritom za veľkú časť základných potravín nemecká domácnosť zaplatí menej, ako platí naša za takýto nákupný košík.

Hľadanie príčin v rozdielnych cenách potravín medzi Nemeckom a Slovenskom cez porovnania výšky DPH v zásade nemá zmysel. Pokiaľ u nás menšia časť základných potravín podlieha sadzbe 10 %, v Nemecku podstatná časť potravín je zaradená v zníženej sadzbe 7 %.

Nemecké potravinárske obchody sa vzhľadom na svoju veľkosť uspokoja s menšou maržou ako naši obchodníci, lebo pri veľkom obrate môžu profitovať z tzv. úspor z rozsahu. To jest zákazník na Slovensku musí zvyčajne zaplatiť obchodníkovi maržu aj za zákazníkov, ktorí neprišli, a teda nenakúpili. Platí to najmä pre malé predajne s vysokými režijnými nákladmi na prevádzku obchodu.

Od budúceho roku sa bude malá časť potravinárskych tovarov zdaňovať sadzbou DPH 5 %. Paradoxom a rébusom pre samotných obchodníkov je výška DPH pekárenských výrobkov, kde sa znížená sadzba používa popri chlebe len na pečivo s hmotnosťou do 50 gramov a nevzťahuje sa na sladké či slané pekárenské výrobky.

Oveľa lepšie by pre obchodníkov i zákazníkov bolo, keby všetky potraviny s výnimkou alkoholu, sladených nápojov a trvanlivých výrobkov obsahujúcich kakao boli zdaňované zníženou sadzbou DPH. Týmto modelom by sme sa priblížili kategorizáciou tovarov na rozdiel od súčasnosti k väčšine vyspelých krajín EÚ.

Presadzovanie sociálneho štátu cez DPH vždy narazí na nevyriešené otázky a dilemy. Dôsledky zmien DPH očakávané od 1. januára 2025 by sa mali pozitívne prejaviť aspoň v cenách základných potravín. Či to naozaj tak bude, sa presvedčíme na vlastných peňaženkách.

Názory externých prispievateľov nemusia vyjadrovať názor redakcie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ