Zápas o budúcnosť vzdelávania

Mária Barancová, prezidentka Slovenskej komory učiteľov | 05.12.2012 22:00
Súčasný štrajk učiteľov nie je len zápasom pedagógov za ich práva, ale v prvom rade o budúcnosť vzdelávania. Považujeme za prioritu, aby sme mali kvalitných a motivovaných učiteľov, pretože tí predurčujú kvalitu vzdelávania a budúcnosť našich detí.

Podľa medzinárodnej Charty učiteľa je učiteľstvo jednou z najzložitejších a najdôležitejších profesií. V školských systémoch vyspelých krajín, kde si uvedomujú hodnotu vzdelania, pedagógov vnímajú ako prioritný prvok celého socializačného procesu. Preto nie sú na samom konci záujmu spoločnosti, ako je to žiaľ u nás.

Učiteľ ako profesionál nepodporuje nátlak a agresiu, učí prosociálnemu a asertívnemu správaniu. Treba však povedať, že k tejto represívnej možnosti sme boli nepriamo donútení. Učiteľský stav k nej dospel po zvyšovaní náročnosti pracovných úloh nielen z hľadiska moderných technológií, jazykovej gramotnosti, ale i z celkovej zložitosti ekonomických, finančných, edukačných, výchovných, psychologických a socializačných situácií v školskom prostredí, ale aj z prioritného ponímania trhového mechanizmu spoločnosti.

Učiteľov požadujú navýšenie finančných prostriedkov pre školstvo, poukazujú na existujúce problémy v tomto rezorte, snažia sa vyvolať celospoločenskú diskusiu, chcú mať dôstojné pracovné podmienky, pracovnú klímu zabezpečujúcu tvorivosť, autonómnosť rozhodovania vo vyučovacom procese, inteligentnú podporu od manažmentu školy a štátnych inštitúcií, odborné, zákonné a demokratické vedenie škôl.

Kvalitný a motivovaný učiteľ je kľúčom k tomu, aby naše deti mali dobré vzdelanie a mohli v živote uspieť. Bez adekvátneho finančného ohodnotenia však schopní ľudia do školstva nepôjdu, resp. z neho odídu. Na školstvo dávame z verejných zdrojov výrazne menšiu časť ako štáty Európskej únie a Vysegrádskej štvorky.

Z medzinárodného porovnania krajín OECD vyplýva, že platy učiteľov, aké máme na Slovensku, sú hlboko pod priemerom. Zo štatistiky OECD ďalej vyplýva, že učiteľ obyčajne zarába 70 až 90 percent toho, čo iný vysokoškolsky vzdelaný občan. Na Slovensku by tak učiteľ mal dostávať 1 200 až 1 600 eur. V skutočnosti však priemerne zarába iba necelých 800 eur.

Mimoriadne vážnym problémom, ktorý sa prehliada, je fakt, že pre nízke platy v školstve dnes mladí ľudia nemajú záujem o učiteľské povolanie. Sme presvedčení, že je najvyšší čas naštartovať zlepšenie situácie v školstve a postavenie učiteľov zlepšiť tak, aby do roku 2020 bolo toto povolanie atraktívne a za katedrou mohli stáť tí najschopnejší.

V uplynulých rokoch konjunktúry sme odovzdávali svoje vedomosti, skúsenosti a múdrosť žiakom a v prospech rozvoja krajiny, dúfajúc v lepšiu budúcnosť. Verili sme sľubom politikov a s nádejou sme očakávali systémové riešenie dlhodobo kritickej situácie vo financovaní a odmeňovaní v rezorte školstva. Zásadného zlepšenia sme sa však nedočkali…

Ak celá spoločnosť prijme potrebu zvýšenia kvality vzdelávania za svoju a vyjadrí nahlas tento názor politikom, vidím ešte svetielko nádeje pre našu budúcnosť. Tá bude totiž postavená na najdôležitejšej strategickej „surovine“ tretieho tisícročia – na vedomostiach a vzdelanosti obyvateľstva.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ