Racionalita vládneho programu

Ak Európsku úniu považujeme za racionálny koncept, mali by sme spozornieť, ak sa v jednotlivých prípadoch nespráva racionálne. V týchto prípadoch nie je možné uskutočňované kroky interpretovať inak ako výsledok záujmov síce menšinových, ale mocensky silných subjektov. Možno práve preto ich zväčša vyhodnocujeme ako neracionálne. Sú za nimi zväčša len peniaze a pramálo rozumného uvažovania.

29.04.2016 09:00
debata (2)

Dosť ťažké je predstaviť si, že takto v mene úzkych skupinových záujmov nastavené princípy a mechanizmy fungovania politiky sú niečím iným ako balvanom na nohe. Balvanom, ktorý nám bráni postupovať odborne pri riešení zásadných problémov, akými sú devastácia prírody, devastácia hospodárskych činností pod tlakom nadnárodných, a teda svojou zodpovednosťou neukotvených hráčov, devastácia všeobecne prijatých kultúrnych hodnôt pod vplyvom slobodne fungujúcich kontrakultúrnych skupín, a najmä devastácia vzdelanostnej úrovne spoločnosti. Nič z toho nemôžeme riešiť zodpovedne, pretože tomu bránia zákonitosti rastu finančného kapitálu.

O čo ide v tomto kontexte na našej vnútropolitickej scéne v týchto dňoch a týždňoch, ak sa na relevantné procesy pozeráme z trochu väčšieho nadhľadu, ako je cieľ zostaviť zodpovedne fungujúcu vládu?

Fungujúca vláda je nepochybne predpokladom na to, aby sa plnili programové a rozvojové ciele, ktoré majú našu spoločnosť posunúť dopredu. A preto vďaka za doterajšiu snahu pri sformovaní takejto vlády. Aby sme ju však mohli vnímať aj ako zodpovednú, nemali by sme sa spoľahnúť na to, že dopredu nás posunie len prienik viacerých volebných programov.

Ide o to, aby sme nestratili zo zreteľa už sformulované strategické ciele rozvoja našej spoločnosti. Áno, napodiv máme také a nechcem pôsobiť ako vyvolávač duchov, keď pripomeniem, že dokument, ktorý ich obsahuje, má názov Stratégia rozvoja slovenskej spoločnosti. Vypracovala ho stovka vybraných odborníkov asi pred ôsmimi rokmi.

Pre tieto strategické ciele rozvoja je ktorýkoľvek vládny program len časovo obmedzeným nástrojom na ich plnenie. Dosiaľ slovenská verejnosť nezaznamenala pôsobenie orientačného významu tohto dokumentu pre programové vyhlásenia ktorejkoľvek z politických strán – ani pred tohtoročnými parlamentnými voľbami. Ak je tak preto, že sa spomínaný dokument na také ciele nehodí, nie je to dôvod na rezignovanie z jeho úlohy, či dokonca z úlohy spoločenských vied pre poznávanie a rozvoj vlastnej spoločnosti.

Treba jednoducho objednať nový, do ktorého sa opäť premietnu výsledky relatívne zavŕšeného, ale aj toho najnovšieho poznávania. Možno bude konečne aplikovateľnejší, ak sa v novej vízii a stratégii podarí odstrániť doterajšie priorizovanie ekonomických hodnôt. Veď máme aj iné.

Keď sme už vedecké poznatky prehliadli pri tvorbe tohtoročných volebných programov, budeme mať možnosť využiť ich aspoň na to, aby sme na základe nich vyhodnocovali, ako plnenie najnovších krátkodobých (ani nie štvorročných) cieľov prispieva k plneniu spomínaných cieľov strategických.

Podľa tohto vyhodnotenia by bolo potom možné stanovovať ich vzájomnú prednosť. A to celkom objektívne a racionálne – bez ohľadu na to, ktorá zo súčastí vládnej koalície daný cieľ a spôsob jeho plnenia navrhla.

Chápanie a využívanie autority dokumentu Stratégia rozvoja slovenskej spoločnosti je pre našu súčasnosť práve tým znakom, ktorý vypovedá o tom, či a ako racionálne sa odvíja smerovanie našej vládnej politiky voči nášmu vlastnému poznaniu, ale aj v kontexte racionálneho konceptu Európskej únie, ktorého sme súčasťou.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska únia #programové vyhlásenie vlády