Bezbrehý populizmus nebezpečného Matoviča

Poslanec Národnej rady Igor Matovič v posledných dňoch rozbehol vlastné referendum. A to nie hocijaké. Ako uviedol na jednej zo svojich početných tlačoviek – hĺbkové.

15.02.2020 11:00
debata (23)

My starší, čo sme prežili obdobie mečiarizmu, Dzurindove predsavzatia o dvojnásobných platoch a slotovské perličky, sme zvyknutí aj na tie najnezmyselnejšie sľuby. A predsa sa našiel jeden populista, nezodpovedný pozér, ktorý je schopný zmiasť, žiaľ, relevantnú časť voličov. Presne tú časť, ktorej absencia môže meritórne ovplyvniť povolebnú zmenu.

Zámerne hovorím o absencii, keďže predseda OĽaNO si kladie podmienky, dáva ultimáta, v dôsledku ktorých sa za momentálneho stavu preferencií jednotlivých strán znemožnia zmysluplné povolebné koaličné rokovania. V prospech nás „všetkých voličov“ by som pre objektívnejšie posúdenie činnosti Igora Matoviča rád uviedol aspoň dve roviny jeho nezodpovednosti.

Čítajú vôbec poslanci ústavu?

V prvom rade treba v tejto súvislosti venovať pozornosť Ústave SR. Okrem toho, že garantuje základné ľudské, občianske, osobné i politické práva, zaoberá sa aj právnym postavením zástupcov ľudu. Ľudu ako zdroja, od ktorého sa odvodzuje všetka moc. Naša krajina funguje na báze klasickej parlamentnej demokracie, kde platí všeobecne známa deľba moci na zákonodarnú, výkonnú a súdnu.

Od kandidátov na poslanca NR SR by sme mali dôvodne očakávať, že prejavia záujem oboznámiť sa so základným zákonom nášho štátu, s jeho princípmi a so zásadami ústavnosti. Od poslancov, ktorí už vykonávali a ešte stále vykonávajú svoj mandát, by sme mali žiadať nielen znalosť Ústavy SR, ale najmä to, aby ju aj dodržiavali a podľa toho i konali.

Poslanec Igor Matovič vedome zavádza, dezinformuje a klame voličov. Zjavne im podsúva riešenia účasti na správe vecí verejných, ktoré nie sú kompatibilné, ba sú v rozpore s naším právnym poriadkom.

Inštitútom referenda sa naša ústava zaoberá celkom podrobne v článkoch 93 až 100. Keďže poslanec Matovič vyhlasuje, že zverejní otázky na internete a umožní ľuďom o nich hlasovať, uveďme aspoň základné charakteristiky referenda. Predovšetkým treba mať na zreteli, že sa ním rozhoduje o dôležitých otázkach verejného záujmu. Predmetom referenda nemôžu byť základné práva a slobody, dane, odvody a štátny rozpočet.

Pravidlá referenda sú jasné

Dôležité sú v tejto záležitosti i ďalšie ústavné články, ktoré stanovujú rozličné lehoty a postavenie príslušných ústavných orgánov. V súlade so znením čl. 95 ods. 1 citujem: „Referendum vyhlasuje prezident SR, ak o to petíciou požiada aspoň 350-tisíc občanov, alebo ak sa na tom uznesie Národná rada SR, a to do 30 dní od prijatia petície občanov alebo uznesenia NR SR.“

Je teda neoddiskutovateľné, že prezident(ka) má hmotne aj procesne absolútne kľúčové postavenie. Ďalej čl. 96 ods. 1 a ods. 2 zakotvujú právne postavenie Národnej rady aj jej poslancov. Obmedzíme sa však významovo výlučne na ods. 2: „ Referendum sa vykoná do 90 dní od jeho vyhlásenia prezidentom SR.“

Mimoriadne významným článkom ústavy je v tejto veci čl. 97 ods. 1 a 2 práve v súvislosti s dňom konania volieb do nášho zákonodarného zboru. Ods. 1: „Referendum sa nemôže konať v období kratšom ako 90 dní pred voľbami do Národnej rady SR.“ A ods. 2: „Referendum sa môže konať v deň volieb do Národnej rady SR.“ Ak by ministerstvo vnútra organizovalo voľby a súčasne aj akt výkonu referenda, pozitívne by bolo šetrenie rozpočtových zdrojov.

Prirodzene, všetky citované ustanovenia ústavy sú kogentnej povahy. Laicky povedané, sú záväzné pre všetky ústavné orgány a rovnako i pre všetkých ústavných činiteľov.

Neznalosť bez pardonu

Aké závery sa v tejto súvislosti ponúkajú vo vzťahu ku konaniu poslanca Matoviča? Vo všeobecnosti platí, že neznalosť zákona neospravedlňuje, a dvojnásobne, že neznalosť ústavy zo strany poslanca NR SR sa v nijakom prípade nedá pardonovať! A to aj keby konal v dobrej viere.

Prvý záver teda je, že poslanec vykonáva svoj mandát nevedome, teda bez základnej profesijnej a etickej výbavy, ktorých nedostatok spočíva v neznalosti Ústavy SR.

Druhý záver: Keď predpokladáme, že poslanec ústavu precízne naštudoval a koná so znalosťou veci, je to ešte horšie. A to preto, lebo koná vedome. Teda vedome zavádza, dezinformuje a klame voličov. Zjavne im podsúva „možnosti a riešenia účasti na správe vecí verejných“, ktoré nie sú kompatibilné, ba sú v rozpore s naším právnym poriadkom.

Organizovanie štátu a spravovanie krajiny je mimoriadne zložitý a vo svojich dôsledkoch na obyvateľov nesmierne citlivý proces. Neustále hľadanie optimalizácie štátnej správy i jej koordinovanie s orgánmi samosprávy v prospech verejného blaha vyžaduje predovšetkým čistý a pevný morálny kredit, vysokú profesijnú erudovanosť, ako aj obrovskú zodpovednosť.

Tieto charakterové vlastnosti u poslanca Igora Matoviča, ako to zjavne jeho konanie preukazuje, absentujú. Naopak, je preňho typický bezbrehý lacný populizmus a najmä nezodpovednosť. Ako voliči by sme mali byť všetci pri výbere kandidátov, svojich zástupcov v parlamente, nanajvýš obozretní a nároční.

© Autorské práva vyhradené

23 debata chyba
Viac na túto tému: #referendum #Igor Matovič #Ústava SR #populizmus #nezodpovednosť #poslanec NR SR