Ešte raz k prípadu Polomka (po rekonštrukcii)

Dňa 11. marca tohto roka sa uskutočnila rekonštrukcia tragickej udalosti v Polomke, ktorá si vyžiadala dvanásť ľudských životov. Televízne médiá informovali, že súprava vlaku osobnej dopravy sa, rovnako ako v čase nehody, približovala k miestu zrážky s autobusom rýchlosťou sedemdesiat kilometrov za hodinu.

14.03.2009 16:37
Nehoda pri Polomke Foto:
Záchranári vyslobodzujú zranených z trosiek autobusu.
debata

Na otázku ŽSR, aký je podiel Železníc Slovenskej republiky na tragickej nehodovej udalosti so smrteľnými následkami, je nutné poznamenať toto: Podľa jedného z článkov Slovenskej technickej norny (čl. 5. 3, STN 73 6380) sa za nezabezpečené priecestia považujú také, ktoré nemajú zabezpečovacie zariadenie, ktoré by dávalo výstrahu, že sa k priecestiu blíži dráhové vodidlo (vlak). Zaujímavá je však iná okolnosť, že "nové“ nezabezpečené priecestia nie je dovolené budovať na tratiach s traťovou rýchlosťou na priľahlom úseku dráhy vyššou ako šesťdesiatkilo­metrovou rýchlosťou.

Napriek tomu, že v texte normy sa uvádza, že ide len o nové priecestia, v podstate by sa táto zásada mala rešpektovať z dôvodu bezpečnosti všeobecne aj na priecestia zriadené ešte pred jej platnosťou. Toto moje tvrdenie podporuje aj tabuľka dĺžky rozhľadového poľa pre najpomalšie vozidlo, ktorá je spracovaná "len“ do rýchlosti 60 kilometrov za hodinu. Pre rýchlosť 60 km/h a uhol kríženia 90 stupňov predstavuje rozhľadové pole na priecestí v Polomke dĺžku 342 metrov. Ak na medzistaničnom úseku, v ktorom sa priecestie nachádza, je vyššia traťová rýchlosť napríklad 70 km/h, je potrebné rešpektovať túto zásadu a znížiť na zábrzdnú vzdialenosť pred priecestím stanovenú rýchlosť na 60 km/h.

Zo skúsenosti viem, že náletová zeleň v okolí trate za pomerne krátky čas znemožní v okolí dráhy požadovaný rozhľad, preto je potrebné venovať tomuto problému pravidelnú pozornosť.

Do rozhľadového poľa železničného priecestia nesmie zasahovať nijaká prekážka, napríklad nová stavba v ochrannom pásme. Táto okolnosť sa dôkladne preveruje pri stanovení podmienok v stavebnom povolení. V prípade, ak normou stanovený rozhľad na priecestí nie je v súlade s požadovanou hodnotou (napríklad zvýšila sa traťová rýchlosť oproti pôvodnej rýchlosti v čase zriadenia priecestia), je v tomto prípade nutné prispôsobiť rýchlosť v priľahlom úseku vzhľadom na jeho skutočnú hodnotu.

Nepoznám rozhľadové pomery v tomto konkrétnom prípade. Je už úlohou súdneho znalca posúdiť skutočnú hodnotu rozhľadu na priecestí a do akej miery potrebné zníženie rýchlosti by malo vplyv na zníženie brzdnej dráhy koľajového vozidla, a tým na zmiernenie následkov nehody.

Jozef Bezák sa v breznianskej nemocnici práve...
Bánovčania sa rozlúčili s obeťami nehody v...
+43Osobný vlak s dvoma vozňami na nechránenom...
debata chyba