Na druhej strane však boli pochybnosti o transparentnosti a výhodnosti tendrov na železnici. Drahé upratovanie, sporné nákupy. Žiadna vláda nedonútila železnice hospodáriť tak, aby sa výrazne zvýšila kvalita cestovania.
Teraz budú na hlavnej trati hneď traja dopravcovia a železnice sa odrazu začínajú správať trhovo. Nedávno prišli s akciou, kde aj pri IC vlakoch, kde je slušný komfort cestovania, znížili cenu. Na trať z Košíc do Prahy tiež štátne železnice nasadia Pendolino a cesta sa zrýchli, má byť aj kvalitné jedlo, pitie. Dokonca sa pripravuje aj špeciálny vozeň pre deti. Konečne.
Z pohľadu štátu má konkurencia viac výhod ako negatív. Plusy sú jednoznačne na strane cestujúcich. V prípade, že štát pustí konkurenciu viac aj na dotované trate, štátna kasa môže ušetriť na dotáciách. Na druhej strane, ak by štátne železnice nedokázali zvládnuť prechod na voľný trh, môžu sa dostať do strát z dôvodu nevyužitých vozňov či prezamestnanosti.
Liberalizáciu na železnici preto treba spúšťať postupne, ale štátne železnice musia napredovať míľovými krokmi v kvalite hospodárenia aj cestovania, aby sa nečakalo príliš.