K deťom do 6 rokov a seniorom nad 70 rokov (daní seniori cestujú len za 15 centov za každých začatých 50 km) pribudnú aj deti do 15 rokov, žiaci a študenti od 16 do 26 rokov a tiež všetci dôchodcovia. Predpokladá sa, že zo spomínaných 13 miliónov eur študujúca časť obyvateľstva dostane až 9 miliónov eur.
Aj keď najviac sa bezplatné cestovanie týka dôchodcov, využívať ho budú najmä žiaci a študenti. Toto by sa dalo chápať ako podpora ich rodinám. Na druhej strane sú však dotácie neadresné, keďže najmä deti a študenti na základných a stredných školách, ktoré nemajú možnosť dochádzať vlakom, musia platiť za autobus. Ak teda štát dáva rodinám v obciach, kde je vlak, mal by to inou formou zohľadniť aj v lokalitách, kde vlak nie je.
Aj v prípade vysokoškolákov malo byť opatrenie adresnejšie. Existuje jednoduchá technická možnosť, aby mali študenti bezplatné cestovanie len na trati z bydliska do školy. Štát však ide dotovať študentom aj výlety vlakom.
Štát zavedie väčšie zľavy aj na železnici pri cestovaní vlakom do práce, kde možno hovoriť o podpore mobility pracovnej sily, ale tiež je namieste otázka o adresnosti, keďže veľa ľudí dochádza do práce aj autobusmi.
Vlaky zadarmo v každom prípade môžu časť ľudí dostať z áut a autobusov do ekologickejších vlakov, čo má význam aj z hľadiska preťažených ciest. Podobne ako pri dotovaní cien plynu na tom časť ľudí získa, ale tí, čo plynom nekúria, prerábajú. Pri vlakoch je ťažké hovoriť o dosahoch, keďže na podobný krok sa zatiaľ neodhodlala žiadna krajina EÚ a vláda pri schvaľovaní nepredložila akúkoľvek analýzu o vyčíslení dosahov a ďalšej vízii, čo je chyba.