Prelomová investícia

Predbežná dohoda Jaguaru Land Rover so slovenskou vládou vybudovať automobilku pri Nitre je prelomová. Od roku 2006, keď začali výrobu žilinská Kia a trnavský koncern PSA, Slovensko dlho čakalo na podobného nového hráča.

11.08.2015 22:00
debata (20)

Veľké investície pribrzdila kríza v roku 2009 a po nej skôr existujúce spoločnosti vylepšovali svoje závody. Poraziť v hre o investíciu desaťročia Poľsko a Česko je tiež prelomové. V podobných bitkách sme doteraz ťahali často za kratší koniec. Čo sa teda zmenilo, že sme teraz uspeli?

Bude nasledovať boj o to, aby Jaguar Land Rover investíciu dokončil, a to tak, aby z nej malo Slovensko maximum.

Slovensko sa postupne stalo automobilovou veľmocou. Vytvorila sa fungujúca sieť desiatok subdodávateľov, ako-tak sa dostavali diaľnice, hoci tie stále chýbajú najmä smerom na východ krajiny. Riešiť sa konečne začalo i problémové školstvo. Aj keď najmä na pracovnom trhu to nevyzerá zďaleka ideálne, čo sa týka dostatočného počtu voľnej kvalifikovanej pracovnej sily, pri sieti subdodávateľov a infraštruktúre sme Poľsko prevalcovali. V závere hrali určite dôležitú úlohu aj investičné stimuly.

Hovorí sa, že Slovensko ponúklo 400 miliónov eur a v závode pri Nitre má pracovať do 4-tisíc zamestnancov. V takom prípade by stimuly na jedno pracovné miesto dosiahli 100-tisíc eur. Pre porovnanie: PSA a Kia dostali v minulosti na jedno pracovné miesto pomoc 47-tisíc až 70-tisíc eur. Ak sa pri Jaguari Land Rover zohľadnia pracovné miesta spolu so subdodávateľmi, ktorých má byť okolo 8-tisíc, potom by výška stimulov, v prípade že by sa nezvýšila, bola primeraná.

Stimuly sú v každom prípade niečo, čo Slovensko nezmení, a ak si ich môžeme dovoliť, je dobré prilákať nimi obriu investíciu. Navyše, britských investícií je na Slovensku napríklad oproti nemeckým veľmi málo a aj v tomto smere môže byť Jaguar Land Rover pozitívnym prelomom.

Práca sa však podpisom investície vôbec nekončí. Teraz bude nasledovať boj o to, aby Jaguar Land Rover investíciu dokončil, a to tak, aby z nej malo Slovensko maximum. Aby komponenty dodávali firmy na Slovensku a subdodávatelia používali materiály vyrobené u nás. V neposlednom rade bude kľúčové, aby Jaguar Land Rover zamestnal na Slovensku čo najmenej cudzincov. Musíme mať ambíciu mať našich manažérov vo vedúcich pozíciách a nielen pri samotnej výrobe.

Varovaním je stav z roku 2008, keď na Slovensku nezamestnanosť klesla pod 10 percent a robotnícke pozície už začali obsadzovať Rumuni či Ukrajinci. Teraz nezamestnanosť tiež smeruje k desiatim percentám a problém z roku 2008 bude opäť na stole. Riešením je vyššia mobilita pracovnej sily. Časť ľudí stále nie je ochotná dochádzať za prácou, keďže nevidí dostatočný rozdiel medzi pohodlím domova a dávkami a zárobkom spojeným s cestovaním.

Preto musí vláda pokračovať v trende poklesu odvodov z práce, ktorý začala tento rok. Jaguar Land Rover by mal byť platovo atraktívny, keď už existujúce automobilky ponúkajú na ruku slušných 900 eur mesačne.

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #investície #Nitra #Land Rover