Babráci

Teoreticky to malo fungovať tak, že každé auto, ktoré vojde na diaľnicu bez zakúpenej elektronickej známky, dostane mastnú pokutu. V skutočnosti však NDS doteraz neudelila ani jednu jedinú, hoci nový systém už funguje takmer tri mesiace. Ako to už na Slovensku chodí - veci, ktoré sú aj dobre mienené - dokážeme „domrviť“ na nepoznanie...

28.04.2016 13:00
debata

V krajine, kde jazdia desaťtisíce vodičov bez povinného zmluvného poistenia a mnohí doteraz ignorovali diaľničné známky dúfajúc, že budú mať šťastie a nikto ich nechytí, resp. kúpili si falošnú známku, mohla mať 300-eurová pokuta výchovný charakter. No iba za predpokladu, že nový systém e-známok by fungoval tak, ako má. Lenže on nefunguje. Napríklad nevie odlíšiť vodičov, ktorí majú a ktorí nemajú povinnosť platiť. Hovorí sa, že iba hlupák opakuje tie isté chyby. A tu sa nám pred očami opakuje fraška, ktorú pred pár rokmi autodopravcovia zažívali pri spustení elektronického mý­ta.

Ak ten, ktorý bol zodpovedný za e-známky sám zlyhal, lebo „nevychytal všetky muchy systému“ skôr, ako bol spustený, teraz len ťažko môže od ľudí žiadať drakonické pokuty. A tak už ministerstvo dopravy trúbi na ústup. Namiesto 300 eur bude pokuta iba 150 eur a skončí sa aj ich kumulácia za každý nezaplatený deň. Možno si to na ministerstve dopravy a v NDS neuvedomujú, ale týmto prístupom vlastne u ľudí podporovali presvedčenie, že sa neoplatí hrať fair, lebo vždy sa nájde nejaká kľučka. Ľudia majú potom poruke vždy výhovorku: štát, ktorý si poriadne neplní svoje povinnosti voči občanom, nemôže očakávať, že tí si budú plniť povinnosti voči štátu. Dožadovať sa potom dodržiavania zákonov, je v takto nastavenom systéme o to ťažšie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #pokuty #NDS #elektronické diaľničné známky