Multifunkční géniovia

Peniaze prirodzene človeku udrú do očí ako prvé. Príjmy podaktorých viacnásobných verejných činiteľov sú neprirodzene vysoké, aj keby dotyční dokázali vykonávať všetky svoje verejné (poslanecké, primátorské) funkcie na sto percent. Pointa je v tom, že to, samozrejme, nedokážu.

22.03.2012 22:00
debata (1)

Obľúbenou zábavkou novinárov na konci volebného obdobia býva zrátať dni, v ktorých ten-ktorý poslanec Národnej rady nebol na schôdzi. Vyrábajú sa zoznamy absentérov, ktoré majú napovedať, kto sa v parlamente najviac fláka a berie peniaze v podstate za nič.

Obľúbenou obranou politikov v takých prípadoch býva tvrdenie, že práca poslancov nespočíva len v sedení na schôdzach pléna. Okrem nich zasadajú výbory, ktoré majú tvoriť odbornú oponentúru k predkladaným zákonom. Zasadajú aj poslanecké kluby, na ktorých sa spresňujú pozície politických strán k prerokúvanej agende. No a, samozrejme, poslanec musí „pracovať v teréne“, stretávať sa s voličmi, chodiť na poslanecké prieskumy a tak ďalej.

Teraz nejde o to, či sú to trápne výhovorky, alebo nie. Ide o to, že ak by mal niekto brať prácu poslanca národného parlamentu vážne, naozaj má čo robiť po celý mesiac. Niektorí to nerobia preto, lebo sú leniví, arogantní či opilci. Alebo sú skrátka príliš hlúpi a možno že je napokon pre nás pre všetkých lepšie, ak sa do tvorby zákonov vôbec nemiešajú.

S takýmito dôvodmi toho veľa nenarobíme. Predseda parlamentu im síce v niektorých prípadoch môže strhnúť z platu, no čo z toho, keď sa v najbližších voľbách opäť prešmyknú do Národnej rady „obhajovať záujmy ľudu“…

S čím však my – zamestnávatelia našich verejných činiteľov – urobiť niečo môžeme, je kumulovanie funkcií. Nielen preto, lebo je jasné, že sa nedá byť rovnako dobrým primátorom, poslancom VÚC i poslancom Národnej rady zároveň (nehovoriac o europarlamente). Ale tiež nielen pre tie peniaze.

Miestne, župné a národné zastupiteľstvá nie sú celkom tri stupne toho istého, ako by sa to azda mohlo zdať. Nie je to ako prvá, druhá a tretia futbalová liga. Aspoň v skutočne decentralizovanej demokracii by to tak nemalo byť. Všade sa riešia špecifické problémy, všade sú špecifické kompetencie, výdavky a príjmy. Dobráci, ktorí dokážu sedieť v každej sfére zároveň, sú v podstate výsmechom princípu decentralizácie, pretože moc nemôže byť decentralizovaná, keď je na všetkých úrovniach v rukách tých istých jedincov.

Je to jednoduché. Môžeme zakázať verejným činiteľom zbierať stoličky v zastupiteľstvách, „vuckách“, mestách a v Národnej rade ako lovecké trofeje (a viac než slušné zdroje obživy). Alebo môžeme štát znovu centralizovať, zrušiť miestne a vyššie zastupiteľstvá – ušetria sa aspoň peniaze, keďže štát ako celok očividne môže byť v rukách zopár multifunkčných géniov.

Čo myslíte, ktorá možnosť by bola jednoduchšia, prijateľnejšia, ale najmä správnejšia?

1 debata chyba