Google nie je celkom nestranný

On-line vyhľadávanie je nevyhnutným nástrojom nášho každodenného života. Spotrebitelia hľadajú časy odletov lietadiel, odchodov vlakov, informácie o programoch kín, posledné správy, najlepšiu cenu fotoaparátu, nové pracovné príležitosti, kde si prenajať byt, informácie o dovolenkách alebo o poistení – v podstate čokoľvek!

10.09.2014 22:00
debata (2)

Google spracúva priemerne viac ako 40-tisíc vyhľadávaní za sekundu, čo je 3,5 miliardy vyhľadávaní za deň a 1,2 bilióna za rok celosvetovo. Ide o impozantnú službu, poskytovanú spotrebiteľom zdarma, a slovo „gúgliť“ sa na celom svete stalo synonymom pre „vyhľadávať“. Ako to však ovplyvňuje registrované webové stránky, európskych spotrebiteľov a spoločnosť ako celok?

Keďže Google je vstupnou bránou k internetu, spotrebiteľom by mal ponúkať najrelevantnejšie výsledky vyhľadávania na ich konkrétny dopyt, založené na výberovom mechanizme, ktorý sa používa pre všetky webové stránky vrátane vlastných ponúk od Googla.

V súčasnosti však výsledky vyhľadávania Googla nie sú výsledkom neutrálneho mechanizmu. Presnejšie, Google medzi výsledky vyhľadávania zahŕňa aj mnohé také, ktoré sú určené na propagáciu jeho vlastných služieb. A to aj vtedy, keď nie sú najrelevantnejšou odpoveďou na dopyt. Takéto praktiky poškodzujú spotrebiteľa.

Vyhľadávanie prostredníctvom Googla má za následok dramatický konflikt záujmov: s vyše 90-percentným podielom na trhu v členských štátoch Európskej únie dnes prevádzkuje takmer monopolný vyhľadávací nástroj. Zároveň rozšíril svoje podnikanie okrem vyhľadávania a reklamy s ním spojenej aj na multimediálny obsahový portál, stránky, kde sú porovnávané ceny, mapy a viaceré obchodné služby na susedných trhoch, kde konkurujú mnohým inovatívnym podnikom, zastupovaným organizáciami ako OIP, ENPA a EMMA.

Toto vedie Google k systematickému preferovaniu vlastných ponúk medzi výsledkami vyhľadávania a k odklonu užívateľov od relevantnejších výsledkov, ktoré ponúkajú konkurenčné služby. Ovplyvňuje tak spotrebiteľov výber a obmedzuje motívy konkurencie inovovať a investovať.

Od roku 2010 sťažovatelia z mnohých krajín EÚ formálne predniesli svoje obavy pred Európskou komisiou. Zoznam sťažovateľov zahŕňa asociácie španielskych a nemeckých vydavateľov (AEDE, BDZV, VDZ) a spoločnosti všetkých typov a veľkostí v celej EÚ, ako aj Európsku organizáciu spotrebiteľov (BEUC), ktorá reprezentuje záujmy miliónov spotrebiteľov.

Počas uplynulých štyroch rokov Európska komisia podnikla dôležité kroky na preskúmanie tejto záležitosti a začala ju prešetrovať. V odpovedi Google navrhol kroky vedúce k urovnaniu celej záležitosti. Žiaden z týchto návrhov však nerieši obavy konkurencie. Vo viacerých aspektoch by dokonca ešte upevnili trhovú nadvládu Googla a narušili by hospodársku súťaž.

Národní partneri a európske inštitúcie sa musia rozhodnúť, ako postupovať v tejto vážnej záležitosti. Čo treba podniknúť a aká by mala byť politická reakcia?

Vyzývame členov národných parlamentov, Európskeho parlamentu a národných vlád, prezidenta a členov Európskej komisie: využite svoj čas na posúdenie obáv európskych spotrebiteľských organizácií a podnikov týkajúcich sa záväzkov, ktoré navrhol Google.

Nedovoľte takmer monopolnému vyhľadávaču propagovanie vlastných komerčných služieb a výrobkov. Neprijmite navrhované urovnanie.

Toto má zásadný význam pre ochranu inovácií a férovú konkurenciu v prospech európskych spotrebiteľov a obchodu. Voláme po verejnej diskusii o otvorenosti a férovosti na internete.

Autori:

Francine Cunninghamová, výkonná riaditeľka Asociácie európskych vydavateľov tlače (ENPA)

Max von Abendroth, výkonný riaditeľ Asociácie európskych vydavateľov časopisov (EMMA)

Thierry Orsoni, generálny tajomník Projektu otvorený internet (OIP)

Text vychádza vo viacerých európskych denníkoch.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Google #internet #vyhľadávanie