Ideológia na komunálnej úrovni

Desaťročia u nás prevláda presvedčenie, že rozdelenie na pravicu a ľavicu na komunálnej a regionálnej úrovni nemá zmysel. Pri rozhodnutí, ktorý chodník treba opraviť, sa poslanci dozaista riadia skôr tým, či ide o ich volebný obvod, než straníckou príslušnosťou.

14.06.2019 14:00
debata (3)

Aktuálne dianie v Košiciach a Prešove však ukazuje, že aj komunálni politici sú konfrontovaní s problémami, pri riešení ktorých hrá príslušnosť k ľavici alebo pravici kľúčovú rolu.

Na čele Košíc dnes stojí muž, ktorý do politiky vtrhol, tváriac sa ako obhajca práv ťažko pracujúcich. Jaroslav Polaček organizoval protesty kamionistov, aby nemuseli platiť za používanie diaľnic a ciest prvej triedy na svoje podnikanie. Nešlo mu o podozrenia z korupcie pri tzv. mýtnom tendri, jeho hlavnou požiadavkou bolo buď výber mýta úplne zrušiť, alebo znížiť rozsah spoplatnených ciest 1. triedy z 1 460 na 333 kilometrov. „Ak bude splnená jedna z týchto požiadaviek, sú autodopravcovia ochotní ukončiť štrajkovú pohotovosť, prípadne štrajk,“ napísal v januári 2010 pravicový denník.

Polačka nezaujímalo, že 29 starostov a primátorov poukázalo, že chce zo spoplatnenia vyškrtnúť extrémne zaťažené úseky, vedúce doslova popod okná ľudí, kde deti majú problém prejsť na druhú stranu cesty. Jeho jediným „cieľom je vytvoriť pre subjekty podnikajúce v doprave na Slovensku akceptovateľné prostredie“. Preto blokoval cesty, bránil plynulej doprave, porušoval dopravné predpisy. A nazýval to štrajkom, hoci definícia hovorí, že „štrajk je nástrojom zamestnancov na ochranu svojich ekonomických a sociálnych záujmov“.

Prešlo deväť rokov a z niekdajšieho protivládneho buriča sa stal člen vládneho (na miestnej úrovni) establišmentu. Po komunálnych voľbách vyhlásil: „Naším cieľom je vrátiť Košice Košičanom, aby neboli len pre vyvolenú skupinku ľudí.“

Ale keď sa radoví zamestnanci dopravného podniku rozhodli využiť svoje ústavné právo, obvinil ich z porušovania zákona iba preto, lebo hodinovú mzdu chcú zvýšiť o 47 centov! Odvolával sa pritom na zákon, ktorý pred deviatimi rokmi porušoval od jeho prvého po posledný paragraf. Polačkovu aroganciu zvýrazňuje aj to, že štrajk podporili i ďalší pracovníci dopravy, z košického letiska či súkromného autobusového prepravcu – bežní Košičania, ktorým sa namiesto vrátenia mesta do ich do rúk vyhrážal.

Pravicový primátor ukázal svoje priority: ľudia s platom 750 eur sa zvýšenia nedočkali ani vyše pol roka po voľbách, no on si ho nechal zvýšiť už po pár týždňoch. Bez hanby berie mesačne vyše 5 300 eur, rovnako ako primátor Bratislavy, väčšej o stotisíc obyvateľov.

Zatiaľ čo šoféri autobusov aj s nadčasmi a príplatkami musia seba a svoje rodiny uživiť z 900 eur, košický primátor potrebuje viac ako zarába minister, aby mohol hrávať tenis.

Polaček argumentuje, že pri svojej náročnej práci chce „zotrvať v kondícii“ a „s tým súvisí aj navyšovanie mojich nákladov v súkromnom živote“. Tu ide o vrchol bezohľadnosti. Zatiaľ čo šoféri autobusov aj s nadčasmi a príplatkami musia seba a svoje rodiny uživiť z 900 eur, pán primátor potrebuje viac, ako zarába minister, aby mohol hrávať tenis a platiť si fitko. Aroganciu pravicových lídrov Košíc dokresľuje fakt, že jednorazové zvýšenie takmer o 2 000 eur mu navrhol jeho nový zástupca, ktorý nesúhlasil, keď Polačkovmu predchodcovi schválili 3 757 eur. A šéfku odborov v dopravnom podniku obvinil, že je „smeráčka“, požiadavku okamžitého zvýšenia platov označil za „krajné riešenie“ a protestoval, že „do tohto zákerného politického boja zaťahujú ľudí. Lebo tí na to doplatia najviac.“

Keď Polačkov kamarát a šéf v rozpore s akýmikoľvek zákonmi blokoval cesty, že sa ľudia nemohli dostať do práce, len preto, aby náklady na jeho podnikanie platili občania zo svojich daní, vtedy to podporoval. Fakt, že ťažko pracujúci dopraváci musia v Košiciach a Prešove bojovať za svoje platy a odpoveďou im je škandalizácia zo strany pravicového vedenia mesta, dokazuje, že ideologická orientácia nie je ani v komunálnej politike bez dôsledkov na rozhodovanie politikov.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Košice #šoféri #komunálna politika #jaroslav polaček #Dopravný podnik mesta Košice