Umelá inteligencia vo vzdelávaní. Zničujúci prístup Európy?

Umelá inteligencia (AI) prináša so sebou veľký potenciál, ale aj otázky a obavy. V snahe regulovať jej používanie zasahuje aj Európska únia (EÚ). Čo to však znamená pre našu krajinu a jej vzdelávací systém?

19.06.2023 12:00
debata (3)

Európa sa snaží v mene zachovania ľudských práv a ochrany ľudí regulovať mnohé oblasti, v ktorých by AI mohla byť potenciálne zneužitá. Jej snahou je vytvoriť nový právny rámec, ktorého cieľom je výrazne posilniť reguláciu vývoja a využívania umelej inteligencie.

EÚ argumentuje, že regulácia AI vo vzdelávaní je nevyhnutná na ochranu práv a slobôd jednotlivcov a zabezpečenie etického a transparentného využívania technológie. V praxi to však môže mať niekoľko negatívnych dôsledkov. Predovšetkým, prílišná regulácia môže spomaliť inovácie a rozvoj AI nielen v oblasti vzdelávania. Podnikateľské subjekty, ktoré by mohli prísť s novými a efektívnymi riešeniami pre vzdelávanie, sa budú stretávať s byrokraciou a obmedzeniami, čo znemožní ich rýchly rozvoj.

Dôvody, prečo sa EÚ rozhodla regulovať AI, sú zaiste rozumné. Chce chrániť naše práva a zabezpečiť, aby bolo používanie technológie etické a transparentné. No musíme byť opatrní, aby sme neprišli o všetky výhody, ktoré AI prináša. Prílišná regulácia a nadmerná byrokracia brzdia inovácie a vývoj nových technológií.

V tejto súvislosti sme zaznamenali viaceré výzvy na zmrazenie výskumu v oblasti umelej inteligencie alebo reguláciu, kde a ako sa umelá inteligencia môže, prípadne nesmie používať. Namiesto podpory a povzbudzovania inovácií sa slovenský vzdelávací systém dostáva do postavenia, kde sa len ťažko prispôsobí rýchlo sa meniacim potrebám a trendom v oblasti AI.

Ak sa pozrieme na prístup USA a Číny, vidíme, že tieto krajiny sa zameriavajú na podporu inovácií v oblasti AI vo vzdelávaní. USA sú známe svojím podnikateľským duchom, kde sa rýchlo vyvíjajú a implementujú nové technológie. Čína tiež využíva výhody AI vo veľkom meradle bez prílišnej regulácie. Prečo by sme sa teda nemohli inšpirovať ich prístupom? Namiesto prísnej regulácie by sme sa mali viac otvoriť novým myšlienkam, vede a výskumu.

EÚ argumentuje, že regulácia AI vo vzdelávaní je nevyhnutná na ochranu práv a slobôd jednotlivcov a zabezpečenie etického a transparentného využívania technológie. V praxi to však môže mať niekoľko negatívnych dôsledkov. Predovšetkým, prílišná regulácia môže spomaliť inovácie a rozvoj AI nielen v oblasti vzdelávania.

Naša krajina má obrovský potenciál stať sa centrom technologických inovácií v strednej Európe. Môžeme si všimnúť, že najväčšie úspechy prichádzajú vtedy, keď spolupracujú univerzity, vývojári, vládne organizácie, výskumné centrá a podnikateľské subjekty. Vďaka tejto spolupráci sa môže AI efektívne rozvíjať a využívať na rôzne spôsoby.

Aby sme dosiahli tento cieľ, je nevyhnutné viac investovať do vzdelávania v oblasti STEM odborov. Veda, technológie, inžinierstvo a matematika sú kľúčovými disciplínami, ktoré nám umožňujú využiť potenciál AI.

Po prvé, tieto odbory nám umožňujú vytvárať nové technológie a aplikácie, ktoré využívajú umelú inteligenciu vo vzdelávaní. Inžinieri a vedci v oblasti technológií majú schopnosti a vedomosti na vývoj inovatívnych systémov, zatiaľ čo matematika im poskytuje analytické nástroje na hlbšie porozumenie algoritmov a modelov umelej inteligencie.

Finančná podpora pre STEM odbory je nevyhnutná na zabezpečenie kvalitného vzdelávania a prípravy študentov. Moderné technológie a vybavenie sú drahé, a preto je potrebné mať dostatočné financie na ich nákup a údržbu. Navyše, aby sme prilákali a udržali si talentovaných a motivovaných jedincov, je dôležité ponúkať im primerané štipendiá a podporu.

Aj vďaka investícii do STEM odborov by sa na Slovensku mohli rozvíjať rôzne projekty a iniciatívy, ktoré podporujú vzdelávanie v oblasti informatiky a programovania už od základnej školy. Takéto programy by pomohli deťom rozvíjať digitálne zručnosti a záujem o technológie už v mladom veku.

Ďalším príkladom je spolupráca medzi univerzitami a priemyselným sektorom, ktorá umožňuje študentom získať praktické skúsenosti a nadviazať kontakty ešte počas štúdia. Sme svedkami mimoriadneho nárastu tzv. startupov a spin-offov – ich podporou participujeme na tom, ako bude vyzerať naša budúcnosť. Študenti potrebujú zlepšiť svoje kreatívne myslenie, technické, obchodné a organizačné zručnosti pre návrh a testovanie nových obchodných konceptov, ktoré sa zameriavajú na potreby skutočného sveta.

Na slovenskom trhu je mimoriadny nedostatok kvalifikovaných ľudí – v privátnom i vo verejnom sektore. Juraj Čorba zo sekcie digitálnej agendy rezortu investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) sa pre portál Euractiv.sk nedávno vyjadril, že ak máme učiace sa algoritmy, potrebujeme aj učiace sa verejné inštitúcie a ľudí. Aj preto sa v rámci Výboru pre umelú inteligenciu Rady Európy zameriavajú na to, aby sme na európskej úrovni podporili tvorbu elementárnych predpokladov pre fungujúce verejné inštitúcie.

Ich podporou vytvoríme silnú a konkurencieschopnú generáciu odborníkov, ktorí budú schopní čeliť výzvam a prispievať k inováciám v oblasti umelej inteligencie vo vzdelávaní.

S vyváženým prístupom EÚ voči reguláciám, dostatočnými investíciami a vhodným legislatívnym rámcom môže naša krajina stáť v popredí rozvoja AI vo vzdelávaní. Investície do STEM odborov a vytvorenie priaznivého prostredia pre inovácie v oblasti vedy, technológií, inžinierstva a matematiky by nám umožnili naplno využiť potenciál AI a posunúť sa vpred ako technologický líder v regióne. Iba ak sa nám podarí zabezpečiť, aby naše vzdelávanie bolo prispôsobené 21. storočiu, budeme schopní konkurovať aj v globálnom prostredí.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #Európsky parlament #umelá inteligencia #vysoké školstvo