Film, politika a čierno-biela estetika

Tridsiatemu prvému ročníku Českého leva vďačíme za prietrž protichodných momentov. Podľa ohlasov na sociálnych sieťach mnohých nadchol alebo pobúril ocenený slovenský režisér Peter Bebjak, ktorý mal potrebu českým tvorcom a divákom oznámiť, že ľudia na Slovensku sú dobrí, priateľskí, nešíria falošné správy a ich srdcia sa neupínajú k diktátorom. Na rozdiel od vlády, ktorá tu je len do času.

12.03.2024 14:00
debata (8)

Aplauz po jeho reči bol podľa niektorých obrovský, podľa iných rozpačitý. Otázkou však nie je sila aplauzu, ale to, či sme takéto paušálne očisťovanie vôbec potrebovali. A prečo sa naň podujal tvorca, ktorý by sotva bol výnimočným umelcom, ak by zobrazoval svet a jeho obyvateľov, ich zoskupenia, potreby, každodenné aj sviatočné zvyky schematicky a bez uznania ľudskej rozmanitosti? Nechce sa veriť, že nepeknú paušalizujúcu predstavu o národe za riekou Morava predpokladal od prítomného umeleckého spoločenstva, aj keď je pohodlná a pasujúca do unáhleného sveta.

Umelecké dielo vychádzajúce z polarizujúcej či čierno-bielej optiky by nestálo za potlesk. Nestálo by za nič. Takúto optiku však v politických diskusiách a hodnoteniach trpíme takmer denne. Časová tieseň praje paušalizujúcim schémam, kategorizovaniu a stereotypom možno viac ako inokedy.

Hyperboly o zlovôli schválenej novely Trestného zákona vystriedali hyperboly o reflexii zahraničnej politiky vlády. Interpretační majstri z radov opozície pohotovo vykresľujú odpudivý obraz, ktorý má politika vlády v očiach zahraničia, a rozvíjajú drámu strácania dôvery a upadania do medzinárodnej izolácie.

Úzkosti z toho, že nás svet neprijíma, ba odvrhuje, aké sa nás zmocňovali v 90. rokoch, sa zatiaľ masovo nedostavujú. V tých neistých časoch bolo zahraničné zrkadlo takmer základ našej sebaúcty, no silu tvarovať naše názory a plány už asi stratilo. Podobnosť rétoriky súčasnej opozície s tou, ktorá kedysi desila, je pre staršiu generáciu skôr fraškou, rozpoznaným rétorickým fígľom. Už tuší, že obraz v zrkadle môžu tvoriť svedectvá z druhej či tretej ruky a selektívne zdroje. Kolená neroztrasie ani priame „no, no, no“ od vlády staršieho brata, ktorá posiela za dvere tú našu pre iné názory na cesty k mieru.

Mať iný názor v demokracii nie je prečin a že odpoveďou naň by mal byť rešpekt a vypočutie si dôvodov. Vrátim sa k Českému levovi 2024. Za celoživotnú tvorbu bol ocenený výnimočný kameraman Vladimír Smutný. V krátkom profile rozprával aj o svojom vzťahu k čiernobielemu filmu. Umožňuje čarovať so svetlom a vzdialiť sa od reality. Nie je nič krajšie ako vzdialiť sa od reality, povedal.

Smutného slová môžeme preniesť aj na čierno-biele hodnotenie spoločenského a politického diania. Krásou nás síce neoblaží, ale od reality nás vzďaľuje rovnako ako čiernobiely film. Od reality a od seba navzájom. Obratne zvolené slová a frázy rozdeľujú, vyvolávajú nedôveru, zášť. Čierno-biele kategorizovanie niektorých povznáša pocitom lepších ľudí a martýrov vrhnutých nepriazňou osudu do tohto regiónu. Iných zahanbuje, že sa proti karikatúre skutočnosti nevedia brániť inak ako vypnutím sprostredkujú­ceho média.

Názory externých prispievateľov nemusia vyjadrovať názor redakcie.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Česko #Český lev #Peter Bebjak #česko-slovenské vzťahy