Vlaňajšia výroba na úrovni milión áut je míľnik. V strojárstve sa nadväzuje na úspešnú minulosť. Pozitíva prevažujú nad problémami. Výroba áut tvorí takmer polovicu priemyslu, dáva priamo i nepriamo prácu pre vyše 200-tisíc ľudí. Živí export, domácu spotrebu aj štátnu kasu. Pravda, ide o jedno odvetvie, ale prípadnej kríze sa silné automobilky môžu postaviť lepšie.
Skôr je problém, kto bude v automobilkách pracovať, keďže personálne agentúry už hlásia nedostatok ľudí. PSA v Trnave bude v roku 2017 potrebovať 800 nových zamestnancov. Jaguar chce v roku 2018 pri Nitre odštartovať výrobu a zamestnať priamo 3-tisíc ľudí a nepriamo cez dodávateľov nájde robotu 8-tisíc. Je známe, že Briti si niekoľkokrát preverovali, či ľudí nájdu, a s vládou sa zhodli, že áno. Je dobré, že stredné školy začínajú prax prispôsobovať potrebám automobiliek.
Školstvo však musí byť s investormi v priamom kontakte a konzultovať s nimi učivo. Treba predchádzať situácii, keď sú voľné pracovné miesta, ale zároveň je dlhšie ako dva roky nezamestnaných vyše 70-tisíc ľudí. Práca je od ich bydlísk ďaleko, nemajú kvalifikáciu a okrem niektorých výnimiek sa spoľahnú radšej na sociálne dávky. Riešiť tieto dlhodobé problémy bude možno najväčšou výzvou pre budúcu vládu.