Náš deficit vlani dosahoval takmer tri percentá a český bol skoro na nule. A to stačí? Takže slovenská vláda by mala škrtať stámilióny výdavkov a ísť rýchlo k nulovému deficitu? V prevádzke to zjavne nie je také ľahké a škrtať investície je nerozumné. To, že slovenský deficit je vyšší, je do značnej miery otázkou prospešných jednorazových investícií. Vlani sme dočerpali eurofondy zo starého obdobia, začal sa výkup pozemkov na obchvat Bratislavy a tiež sa pripravuje fabrika Jaguaru pri Nitre. Len čo tieto aktivity ustanú, deficit spadne sám.
Plán znižovať deficit v časoch záporných úrokov je však pri stave slovenskej cestnej infraštruktúry postavený na hlavu. Radšej sa s Českou republikou porovnávajme v počte kilometrov rozostavených a nových diaľnic ako v deficite. Plán mať vyrovnaný rozpočet treba odložiť, až kým sa nepostavia diaľnice.
Už dokončenie najrýchlejšej cesty medzi Prešovom a Ružomberkom ukázalo správny smer. Do Prešova mieria investori ako na bežiacom páse. Najnovšie ďalší dodávateľ automobiliek tam dá prácu pre 500 ľudí za slušné platy.
Na ciele v zdravotníctve či školstve je legitímne zaviesť daň z dividend, ktorá zaťaží najmä väčšie firmy. Rovnako rázny krok sa musí urobiť ešte aj pri úsporách. Kontrolovať podrobne tendre v troch rezortoch je lepšie ako nič, ale kontrolovať treba výhodnosť všetkých verejných súťaží v krajine.