Po novom budúci dopravca bude musieť k svojim štátom dotovaným rýchlikom zabezpečovať aj prípoje. Nový tender treba nastaviť tak, aby sa zúžil priestor na maržu pre dopravcu. Priestor, v ktorom sa pohybuje, je totiž verejný, to znamená platený z daní nás všetkých.
Na pleciach štátu je financovanie stratových spojov. Ak príde súkromník, očakáva sa od neho, že prinesie nové služby, krajšie vlaky a naláka viac cestujúcich. Následne musia dotácie štátu na ročné fungovanie danej linky klesnúť. Takto treba vlakovú súťaž nastaviť. Dotácie nemôžu vzrásť, ako sa napríklad stalo v prípade vlakov do Komárna. Aj liberalizácia musí mať svoju reguláciu. Dobre vieme, že súkromný kapitál sa správa trhovo a nikto nebude dobrovoľne robiť nejakú sociálnu politiku.
Štát si všetko musí dohodnúť vopred, bez priestoru na kompromisy. Treba vypočítať, koľko môžu súkromné vlaky do Banskej Bystrice zarobiť a donútiť dopravcu, aby primeranú sumu dal aj na prevádzkovanie prípojov. Je možné, že nový dopravca bude lepšie ako štátny motivovať napríklad ľudí z Banskej Štiavnice, aby nasadli do historickej „Anče“ a následne v Hronskej Dúbrave presadli do nového rýchlika. Slovensko je krásne a vlaky majú perspektívu. Otázka je, ako to využiť a liberalizovať aj s ekonomickou logikou. Na dobrý precedens krajina stále čaká.