Chýbajú základné profesie ako pekár, predavač/predavačka alebo remeselník. Namiesto nich sú však úrady práce plné absolventov všeobecných gymnázií alebo odborov, ktorých absolventi nenájdu uplatnenie.
Iní zas vyštudujú odbor, ktorý má perspektívu, lenže po skončení školy odchádzajú do zahraničia za lepším finančným ohodnotením. Tento trend môže Slovensko v budúcnosti výrazne poškodiť a vláda na to musí reagovať.
Systém vzdelávania, v ktorom je prepojená teória s praxou, sa k nám po štvrťstoročí vracia späť ako duálne vzdelávanie. Je to logické. Stačí, ak sa pozrieme na Česko, kam „uteká“ študovať veľa mladých slovenských informatikov, pretože už počas štúdia dostávajú príležitosť pracovať pre IT spoločnosti.
Vidina plynulého prechodu do dobre zaplateného zamestnania v odbore, ktorý vyštudujú, je určite lákavá pre každého študenta. Slovensko by sa malo inšpirovať a zintenzívniť duálnu výučbu, ktorá u nás úspešne fungovala už pred dekádami.
Riešením by mohlo byť prijatie legislatívy, ktorá by uložila povinnosť členstva podnikov a škôl v profesijných združeniach, a vytvorenie systému, ktorý by zbieral údaje pre efektívnu prípravu nových pracovníkov podľa potrieb trhu práce. Pretože remeslo má zlaté dno, len my sme na to akosi pozabudli.