Výsledky testov PISA sú jedným z prejavov nášho celkového úpadku

Medzinárodné testovanie 15-ročných žiakov PISA z roku 2022 prinieslo alarmujúce výsledky. Naši žiaci zaostávajú za priemerom krajín OECD v čitateľskej, matematickej i prírodovednej gramotnosti. Osobitne zle sme dopadli v matematike.

12.12.2023 12:00
debata (31)

Oproti testovaniu pred desiatimi rokmi sme klesli o 18 percentuálnych bodov. Úpadok je ešte zjavnejší, keď sa vrátime k výsledkom spred dvadsiatich rokov. Podieľali sa na ňom nielen všetci ministri školstva od roku 2003, ale aj vlády, v ktorých sedeli. Úmerne ich dĺžke pôsobenia.

Navždy stratení v chudobe?

V rizikovej skupine, čo sa týka schopnosti čítať text s porozumením, sa nachádza až 35,4 percenta žiakov. O 4 percentá viac ako roku 2018. Títo mladí ľudia nedisponujú takými čitateľskými zručnosťami, aby sa mohli ďalej efektívne vzdelávať. Ubudlo však aj žiakov, ktorí mali v testovaní vynikajúce výsledky. Navyše, žiaci z chudobných pomerov majú najhoršie výsledky zo štátov OECD práve na Slovensku. Minister školstva Tomáš Drucker oprávnene nazval tieto výsledky merania gramotnosti slovenských žiakov národnou tragédiou. Politikom, publicistom i fejsbúkovým matadorom s konšpiračnými sklonmi správne pripomenul, že za tento problém nemôže žiaden iný štát ani svetové sprisahanie, ale že je to náš, slovenský problém.

V kontexte 75. výročia prijatia Deklarácie ľudských práv sa žiada povedať, že právo detí zo znevýhodneného prostredia na vzdelanie na Slovensku ostáva iba v deklaratórnej rovine. Inak povedané, žiaci, ktorí sa bez vlastnej viny narodili do takéhoto prostredia, majú veľmi slabé šance posunúť sa v osobnostnom rozvoji, urobiť kariéru prostredníctvom kvalitného vzdelania, vymaniť sa zo zlých podmienok a stať sa úspešnými ľuďmi. Ich reálna sociálna mobilita je obmedzená. Ocitajú sa v začarovanom kruhu biedy, z ktorého sa celý život nedokážu dostať. Podobne ako ich deti. Sú v pasci generačnej chudoby.

Katastrofálne výsledky testov PISA nie sú rezortnou záležitosťou. Sú jedným z prejavov nášho celkového úpadku. Sú aj svedectvom toho, že sme sa nestali otvorenou, inkluzívnou spoločnosťou, v ktorej si každý môže uskutočniť svoj slovenský sen a byť úspešný napriek tomu, že sa narodil do chudobných či inak znevýhodnených pomerov.

Pre spoločnosť to znamená obrovské ekonomické, sociálne a morálne straty a riziká. Je to jeden z nechcených výsledkov tej podoby majetkového prevratu a ekonomickej a sociálnej transformácie, ktorá sa presadila po Novembri. Je to však aj dôsledok nedostatočného manažovania problému chudoby po našom vstupe do EÚ, keď sme dostali k dispozícii obrovské zdroje z kohéznych fondov. A treba povedať, že aj dôsledok zlyhania slovenských vlád pri riešení sociálneho vylúčenia početných rómskych komunít.

Národná tragédia v podobe príliš veľkej rizikovej skupiny detí s obmedzenou schopnosťou ďalej sa vzdelávať sa znásobuje vďaka tomu, že až každý piaty slovenský vysokoškolák študuje v zahraničí. Z toho 70 percent v Česku, s ktorým sme ešte pred 31 rokmi tvorili spoločný štát. Jedna časť potenciálnych vynikajúcich mozgov nám tak ostáva zakliata v pasci chudoby, druhá uteká do zahraničia a už sa odtiaľ nevráti. Je to strategické ohrozenie budúcnosti nášho národa a štátu.

Máme strategické koncepcie?

Reakciou na toto ohrozenie by malo byť urýchlené vypracovanie dvoch komplexných vládnych stratégií. Jedna by sa mala orientovať na skvalitnenie našich vysokých škôl a univerzít, aby sa stali atraktívnymi pre najschopnejších stredoškolákov a tí neutekali masovo do zahraničia. Druhá by sa mala zamerať na také opatrenia, aby sa deti, ktoré sa nešťastnou zhodou okolností narodia do zlých sociálno-ekonomických podmienok, nestali ich fatálnou obeťou a dokázali sa z nich vymaniť práve vďaka dobrému vzdelaniu.

Z tohto hľadiska je povážlivé, že z diskusií o štátnom rozpočte na rok 2024 a sprievodných opatreniach na konsolidáciu verejných financií sa vytratil boj s rizikami chudoby, v ktorej sa nachádzalo pred voľbami 890-tisíc ľudí. Teda asi šestina obyvateľov SR. Tento boj sa fakticky zredukoval iba na zvyšovanie dôchodkov. To nepochybne pomôže tým kategóriám dôchodcov, ktorí sa ocitli v pásme chudoby. O boji s chudobou, v ktorej sa nachádzajú ďalšie státisíce osôb, napr. matky samoživiteľky, zdravotne hendikepovaní, sociálne vylúčení a dlhodobo nezamestnaní, sa nevedú také intenzívne diskusie ako o pomoci ľuďom, ktorým stúpli úroky za splátky hypoték na bývanie. Od vlády, v ktorej dominujú dve strany majúce v názve sociálna demokracia, sa očakávalo, že prinesie búrlivé odborné debaty najmä o zvýšení životného minima, ktoré je základom pre výpočet mnohých dávok ovplyvňujúcich úroveň a rozsah chudoby.

V každom prípade v situácii, keď viac ako tretina slovenských detí nevie prečítať text s porozumením, sú smiešne vyjadrenia niektorých kresťanistických národovcov, že najdôležitejšie je chrániť žiakov pred zhubným vplyvom údajnej gender ideológie alebo pred štandardnou sexuálnou výchovou.

Symptóm celkového zaostávania

Katastrofálne výsledky testov PISA nie sú rezortnou záležitosťou. Sú jedným z prejavov nášho celkového úpadku. Sú aj svedectvom toho, že sme sa nestali otvorenou, inkluzívnou spoločnosťou, v ktorej si každý môže uskutočniť svoj slovenský sen a byť úspešný napriek tomu, že sa narodil do chudobných či inak znevýhodnených pomerov. Modernizácia Slovenska a prekonávanie jeho zaostávania sa nestali hlavným predmetom politickej diskusie. Dominujú zástupné témy, tzv. kultúrne vojny a vybavovanie si politických účtov. Studená občianska vojna pokračuje aj po voľbách.

© Autorské práva vyhradené

31 debata chyba
Viac na túto tému: #PISA #matematika #čitateľská gramotnosť #prírodné vedy