Keď sa vernosť nevypláca

Vernosť, na rozdiel od partnerských vzťahov, sa vo svete financií a služieb príliš nevypláca. Po príklady potvrdzujúce uvedené tvrdenia nemusíme chodiť ani príliš ďaleko. U našich susedov v Česku v minulom roku napríklad bezmála päťstotisíc ľudí zmenilo mobilného operátora. Po odstránení roomingových poplatkov v roku 2016 možno očakávať ďalšie zníženie cien a prípadný odchod zákazníkov aj ku konkurencii do zahraničia.

13.05.2014 22:00
debata

Veď ruskí turisti telefonujú z EÚ domov cez nemeckých operátorov iba za jeden až dva centy za minútu, čo je oveľa menej, ako za volanie prostredníctvom mobilu zaplatí priemerný Slovák. Pouvažovať nad zmenou poskytovateľov služieb je preto dnes nielen módne, ale aj úsporné.

V ochote občanov zmeniť banku, poskytovateľa telekomunikačných služieb, prevádzkovateľa káblovej televízie či dodávateľa energie patrí Slovensko na posledné priečky. To sa odráža aj v konečných cenách pre zákazníkov, ktorí sú zväčša ochotní pristúpiť aj na zvýšenie cien vyššie, ako zodpovedá inflácii v ekonomike.

Zmena poskytovateľa služieb či banky pritom nie je vôbec taká komplikovaná, ako sa na prvý pohľad zdá. Ak by sa Slováci v tejto oblasti zaradili medzi náročnejších a hospodárnejších, vytvorili by tak tlak aj na operátorov a finančné inštitúcie, ktorí dokážu v rámci politiky maximalizácie ziskov upravovať svoje cenníky a sadzobníky iba smerom nahor.

Ochota zákazníkov odísť ku konkurencii je niekedy problematická pri dodávateľoch energií. Niektoré spoločnosti si totiž zakrátko po príchode na trh pokazili svoje meno zavádzajúcou reklamou, nejasnými zmluvnými podmienkami a nekorektným prístupom pri vybavovaní reklamácií sťažujúcich sa zákazníkov.

Poisťovne, banky ako aj jeden z tradičných poskytovateľov káblovej televízie v zásade neodmeňujú verných zákazníkov, skôr naopak. Výnimkou nie sú prípady, že doterajší zákazník platí každý rok viac a viac, pričom nových zákazníkov spoločnosť víta štedrými zľavami, o ktorých sa vernému zákazníkovi môže iba zdať.

Vedenie bankového účtu za päť či šesť eur mesačne sa na prvý pohľad môže zdať maličkosťou. Pre ľudí zarábajúcich v čistom trebárs päťsto eur mesačne to však predstavuje za rok pomerne významnú položku. Pritom rovnako kvalitnú službu môže zákazník, ktorý má prístup na internet, získať v internetovej banke pracujúcej bez kamenných pobočiek zdarma.

Každá zmena si vyžaduje určitú administratívu a čas potrebný na návštevu zákazníckeho miesta. Najjednoduchšie sa dá zrealizovať zmena bankového účtu. V tejto oblasti nám vychádza v ústrety aj legislatíva naordinovaná z EÚ, ktorá bankám zakazuje účtovať pri odchode klienta ku konkurencii poplatok za zrušenie účtu.

Administratíva pri zmene peňažného ústavu a otvorenie bežného účtu v inej banke sa dá zvládnuť veľmi jednoducho prostredníctvom tzv. switchingu, určeného na zjednodušenie zmeny jednej banky za druhú.

Prechod klientov z jednej banky do druhej dostal v minulosti prívlastok banková turistika. Využívali ju klienti uprednostňujúci odkladanie úspor v podobe termínovaných vkladov do bánk ponúkajúcich najvyššie výnosy.

Klient má dnes v tomto smere oveľa jednoduchšiu situáciu, pretože porovnania nájde bez námahy na internetových portáloch. Rozdiely v úročení depozít sú v niektorých prípadoch napriek nepriaznivému obdobiu pre konzervatívnych sporiteľov, vyznačujúcemu sa nízkymi úrokmi, pomerne vysoké.

Najväčšie banky majú v súčasnosti namiesto zháňania likvidity presne opačný problém: komu požičať peniaze s reálnym predpokladom, že úver bude schopný aj zaplatiť. Financovať veľké spoločnosti predstavuje pre banky riziko s príznačným heslom: malý úver je problém klienta, veľký úver je problém samotnej banky.

Ak sa nesplácané úvery pretavia do zvýšenia poplatkov bežných klientov, treba sa naozaj zamyslieť, či za vernosť neplatí takýto spotrebiteľ príliš veľkú cenu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #mobilní operátori #vernosť