Nevyužívané práva spotrebiteľov

Iba každý ôsmy spotrebiteľ v Európskej únii pozná svoje základné práva. Ak sa ich ľudia naučia využívať, možnosti obchodníkov poškodiť ich klesnú hádam aj na minimum.

07.07.2015 16:00
debata (3)

Nedávno jeden obchodník odmietol vymeniť nohavice zákazníkovi, ktorý ich reklamoval pre strácajúcu sa farbu už po dvoch dňoch od kúpy. Podľa obchodníka poškodenie zapríčinilo časté nosenie. Hádam by sa to zdalo aj úsmevné, keby na diskusných fórach stále nevystupovalo množstvo sklamaných a nahnevaných ľudí, ktorí sa sťažujú na nekorektný prístup či už v kamenných, alebo v internetových obchodoch.

Alarmujúce výsledky prieskumov neklamú

Dôvera spotrebiteľov je mimoriadne dôležitá nielen pre našu osobnú pohodu, ale aj pre posilnenie hospodárskeho rastu. Spotreba domácností sa totiž podieľa až na 56 percentách hrubého domáceho produktu EÚ.

Takmer štyridsať percent Európanov netuší ani len to, že na tovar zakúpený v celej únii majú bezplatnú záruku až dva roky.

Prieskumy však ukazujú, že v tejto oblasti ešte stále máme čo doháňať. Podľa správy Eurobarometra z roku 2013 až 44 percent ľudí narazilo za posledný rok na klamlivú reklamu, 30 percent zaznamenalo oneskorené doručenie tovaru zakúpeného online a k cezhraničnému nákupu cez internet sa pre najrozličnejšie obavy odhodlal iba každý siedmy Európan.

Vzhľadom na podobné skúsenosti zákazníkov na celom kontinente venovala EÚ v posledných rokoch veľkú pozornosť právam a ochrane spotrebiteľov. Prijalo sa niekoľko smerníc, ktoré ich posilnili, a zjednotili sa pravidlá v celej únii. Napriek tomu, že ide o významné zmeny, spotrebitelia stále ťahajú za kratší koniec a svoje práva dostatočne nevyužívajú. Nedávny prieskum ukázal, že iba 12 percent z nich pozná svoje základné práva.

Až 39 percent Európanov netuší ani len to, že na tovar zakúpený v celej EÚ majú bezplatnú záruku až dva roky. Takmer tretina nevie, že tovar z internetu možno do 14 dní bez vysvetľovania poslať späť s nárokom na vrátenie plnej sumy. Ak si teda niekto objedná topánky, ktoré mu nesadnú, môže ich nepoškodené bez obáv vrátiť a žiadať inú veľkosť alebo peniaze.

Ako na špekulantov?

Ani takéto prísne právne predpisy nedokážu úplne odradiť všetkých špekulantov, ktorí sa často spoliehajú práve na nevedomosť zákazníkov. V každej členskej krajine EÚ preto funguje sieť organizácií vstupujúcich do ochrany spotrebiteľa.

Na Slovensku medzi ne patria Slovenská obchodná inšpekcia, Štátna veterinárna a potravinová správa, Úrad verejného zdravotníctva, Telekomunikačný úrad či Štátna energetická inšpekcia. V únii funguje od roku 2003 systém včasného varovania pred nebezpečnými nepotravinárskymi výrobkami RAPEX, vďaka ktorému sa v roku 2013 podarilo z trhu stiahnuť takmer 17-tisíc nebezpečných výrobkov, z toho 648 hračiek.

V každom štáte má pobočku Európske spotrebiteľské centrum, ktoré zákazníkom poskytuje bezplatnú pomoc aj v prípadoch, že narazili na problém s obchodníkom v zahraničí. Od januára 2016 začne v celej Európe fungovať služba na riešenie zmluvných sporov, cez ktorú budú môcť spotrebitelia predložiť sťažnosť vo svojom jazyku bez ohľadu na to, v akej krajine a aký výrobok či službu si kúpili.

Dôležitým posilnením práv spotrebiteľov je právo na pravdivú reklamu. V EÚ sa už nikomu nemôže beztrestne stať, že si na základe reklamy na výhodný let objedná lacnú letenku, ktorej cenu zrazu pri platbe nafúknu na dvojnásobok letiskové a rezervačné poplatky či poplatky za použitie kreditnej karty.

Najcennejšia je dôvera

Ďalšou významnou garanciou je právo na spravodlivé zmluvné podmienky. Napríklad uzavrie sa zmluva s novým poskytovateľom elektrickej energie, ktorý ponúkne výhodné tarify. Po roku však cenu výrazne zvýši s tým, že v zmluve je ustanovenie o možnosti jednostranného rastu ceny. Takou zmluvu nemusí byť zákazník viazaný. Podľa európskej legislatívy sa v prípade, že existuje nerovnováha medzi právami spotrebiteľov a obchodníkov, ktorá výrazne znevýhodňuje spotrebiteľov, zmluva považuje za nezákonnú.

Informačná kampaň, ktorú v týchto dňoch Európska komisia rozbieha i na Slovensku, má rovnako osloviť spotrebiteľov aj obchodníkov. Cieľom je okrem iného informovať firmy o právach spotrebiteľov a obmedziť sťažnosti, aby sa predchádzalo strate dôvery.

Výsledky úsilia sú viditeľné už dnes. Keď v lete 2012 inštitúcie na ochranu spotrebiteľov overovali podmienky v 330 internetových obchodoch, ktoré predávajú aj digitálny obsah (hry, knihy, videá, hudba), len štvrtina z nich plne dodržiavala predpisy. Po zásahu orgánov presadzovania práva sa ich podiel zvýšil až na 80 percent.

Vo výraznejšiu nápravu však môžeme dúfať iba vtedy, ak budú všetci spotrebitelia poznať svoje práva a v prípade potreby sa obrátia aj na inštitúcie, ktoré sú im pripravené pomáhať.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #obchodník #spotrebitelia
Flowers