Vstupná brána na čínsky trh

Čínsky elektronický obchod raketovo rastie. Len v roku 2017 sa zdvojnásobil na jeden bilión amerických dolárov. Je najväčší na svete. Platformy cezhraničného elektronického obchodu (cross-border e-commerce, CBEC) umožňujú zahraničným firmám priamo osloviť čínskych spotrebiteľov. Enormný potenciál si uvedomujú aj európske firmy vrátane slovenských.

01.08.2018 14:00
debata

Pre našich exportérov je čínsky elektronický obchod zaujímavý z niekoľkých dôvodov. Predstavuje najjednoduchší spôsob priameho predaja zákazníkom. Firmy nepotrebujú fyzickú prítomnosť v Číne ani po čínsky hovoriacich zamestnancov a často ani nemusia vložiť veľké prostriedky do marketingu.

Významným faktom je, že vláda v Pekingu aktívne podporuje online obchod. Znížila clá na tovary kúpené takýmto spôsobom, odstraňuje obchodné prekážky, organizuje výstavy a preberá záštitu nad elektronickým obchodom v rámci rozličných iniciatív.

S rastúcim príjmom rastie aj dopyt čínskych konzumentov nielen po tovare vyššej kvality, ale chcú i väčší výber, skúšajú nové a netradičné produkty. To vytvára priestor pre slovenské značky, ktoré sú v najľudnatejšej krajine často neznáme, no atraktívne cenou, kvalitou a invenciou. Čínski zákazníci sa obracajú na internetové platformy, ktoré im umožnia kúpiť tovar priamo od zahraničných producentov. Takýto import dosiahol vlani úroveň 56,6 miliardy juanov (7,6 miliardy eur), čo je viac ako dvojnásobok oproti roku 2016.

Rýchly rast CBEC poháňa najmä zvýšený dopyt v čínskych menších mestách. Vidno za tým aj bohatnutie strednej vrstvy, podporu konzumu vládou a technologický pokrok.

Rýchly rast CBEC poháňa najmä zvýšený dopyt v menších mestách, kde logistické firmy investovali do infraštruktúry a umožnili rýchlu dodávku. Vidno za tým aj bohatnutie strednej vrstvy, podporu konzumu vládou a technologický pokrok, ktorý umožňuje pomerne rýchly a jednoduchý proces od nákupu online po dodávku domov.

Najväčší dopyt v Číne je v kategóriách potraviny, kozmetika, šport, luxusné výrobky a produkty pre deti. Ide o odvetvia, kde zákazníci hľadajú produkty, ktorým sa domáca výroba nevyrovná kvalitou alebo ich v Číne nedostať. Keďže je tam viac ako 200 firiem poskytujúcich CBEC, je dôležité vedieť sa medzi nimi orientovať a vybrať si tú najvhodnejšiu.

V roku 2017 dominovali čínskemu cezhraničnému elektronickému obchodu štyri firmy. Za nimi stoja veľkí hráči, preto majú prostriedky vyvíjať vlastné technológie, logistické riešenia a investovať do marketingu. Sú medzi konzumentmi známe, majú najlepšie technologické riešenia a skúsenosti s rokovaním so zahraničnými partnermi.

O veľké a známe platformy je však extrémny záujem zahraničných dodávateľov. Ak firma nemá v Číne vybudovanú značku, je pre ňu zložité sa ne dostať. Taktiež sú pre predajcov tieto predajné kanály pomerne drahé. Uvedomujú si totiž, že poskytujú efektívny spôsob prepojenia firiem so zákazníkmi a podľa toho aj stanovujú ceny.

Na menších CBEC platformách sa uskutoční menej než desatina celkového obratu, majú však pre slovenské firmy viacero výhod. Buď sa špecializujú na konkrétnu skupinu produktov, napríklad na kozmetiku či doplnky stravy, alebo na geografickú oblasť. Ak majú len lokálnu pôsobnosť, je bežné, že ich podporujú miestne vlády, pre ktoré je rozvoj CBEC prioritou. Uľahčujú administratívu, najmä colné kontroly, a podporujú firmy na vládou sponzorovaných výstavách. Menší exportéri si musia nájsť CBEC platformu, ktorej budú vedieť dodať požadované množstvo tovaru, čo je pre slovenské spoločnosti často hlavná bariéra. Ak je firma schopná vyexpedovať štyri palety tovaru mesačne, nemôže sa snažiť predávať na veľkej platforme, kde dopytované množstvá drasticky prevyšujú celú kapacitu producenta.

S cezhraničným predajom do Číny sa spájajú určité špecifiká. Prvým je konsignácia, kde tím nákupcov z CBEC firmy vyberie produkty, ktoré bude chcieť predávať na svojej platforme, a požiada predajcu, aby dodal určité množstvo do ich skladu bez toho, aby vedel, či sa produkt vôbec predá. To môže byť pre predajcu nákladné v prípadoch, ak nie je predaj taký vysoký, ako sa očakávalo. Treba počítať aj so zálohami a províziami pre CBEC firmy a s kurzovým rizikom, keďže zákazníci platia v juanoch. Firmy musia platiť DPH v Číne a vystavovať faktúry pre zákazníkov.

Dôležité je zoznámiť sa so špecifikami čínskeho marketingu. Číňania nakupujú najmä cez na Slovensku neznáme sociálne médiá (WeChat). Platby prebiehajú cez mobilné platobné portály ako AliPay. Predajcovia musia mať svoje stránky optimalizované pre mobilné telefóny, pretože Číňania nakupujú takmer výlučne na telefónoch. V neposlednom rade treba poznať tamojší obchodný kalendár, pretože väčšina predaja sa uskutoční v rámci festivalov elektronického obchodu, napríklad počas „dňa slobodných“ 11. novembra.

Čínsky trh je svojím potenciálom pre slovenské firmy lákavý, donedávna bol však pre menších podnikateľov ťažko prístupný. Dnes ponúkajú elektronické platformy jednoduchý prístup k čínskym zákazníkom pre všetkých.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #slovenský trh #elektronický obchod