Reforma dane z príjmov a odvodov

Revolučná daňová zmena Igora Matoviča by zniesla skôr takéto označenie. Zverejnené návrhy by mali byť obsiahnuté minimálne v troch oblastiach reforiem – v sociálnej, daňovej a rozpočtovej (výdavkovej) podľa jednotlivých rezortov. Súčasný daňový systém tvorí deväť priamych a nepriamych daní, zatiaľ je reč len o dani z príjmu. Predstavme si počet tlačových besied, keby sa reforma týkala aspoň polovice z nich...

23.11.2021 14:00
debata (1)

Spoločenská atmosféra dospela do stavu, keď súčasná vláda môže vymyslieť a vykonať čokoľvek, aj pozitívne a užitočné, no nedôvera a obavy sú také veľké, že sa stretnú s odmietnutím. Keď sa k strachu ľudí z neznámeho pridá aj nedôvera a averzia voči politikom, inštitúciám či systému (často aj výdatne živená), na chaos je „zarobené“. Každá reforma vyvoláva odpor, napriek tomu, že jej cieľom by malo byť pretváranie a zlepšenie stavu a pomerov. No a potom tu je skupina, ktorej komplikovaný a deformovaný stav vyhovuje, pretože z neho profituje.

Každá reforma vyvoláva odpor, napriek tomu, že jej cieľom by malo byť pretváranie a zlepšenie stavu a pomerov. No a je tu aj skupina, ktorej komplikovaný a deformovaný stav vyhovuje, pretože z neho profituje.

Opatrenia daňovo-odvodovej reformy (DOR) v časti Podpora rodiny sú sympatické, najmä zvýšenie prídavkov na deti a daňového bonusu, ktoré drvivá väčšina rodičov zrejme ocení. Záleží však na tom, ako budú detaily dotiahnuté a uplatnené v praxi.

Navrhované opatrenia v oblasti zdaňovania práce smerujú jednoznačne k zjednodušeniu a k zefektívneniu procesu výpočtu a odvedenia dane a odvodov, po ktorom zamestnávatelia volajú. Ťažisko mierneho zníženia daňovo-odvodového zaťaženia spočíva však len na strane zamestnanca v podobe nepatrného zvýšenia čistého príjmu. Proklamovaná motivácia zamestnávateľov k zvyšovaniu legálnej zamestnanosti je tiež neistá, pretože k zníženiu ceny práce nedochádza – čo požadujú najviac. Návrhy v tejto časti DOR tak možno považovať za akúsi najschodnejšiu cestu „preklopenia“ systému požadovaným smerom a vytvorenie základu na postupné dolaďovanie a vychytávanie anomálii, ktoré takéto radikálne zmeny zákonite prinesú.

Zníženie sadzby firemných daní z 21 % na 19 % nie je až také revolučné, ak by došlo k zrušeniu doterajšej sadzby dane 15 % pre malé firmy s ročným obratom do 49 790 eur a zvýšeniu sadzby následnej dane z podielov na zisku zo 7 % na 9 %. Za revolučné by bolo možné považovať skôr zjednotenie sadzby na 15 % pre všetky firmy. Určenie okruhu, čo je a čo nie je produktívny majetok na flexibilné odpisovanie pri rozličných predmetoch činnosti, bude určite zaujímavé. A odkiaľ fúka vietor pri návrhu takzvaného skupinového zdanenia nie je až také ťažké sa dovtípiť. Jeho uplatnenie vyvolá značný zásah do mnohých ďalších zákonov.

Za každým jedným návrhom, zmenou či sumou v návrhu tejto DOR by mali byť podrobné analýzy, porovnania, dedukcie a prognózy, len tak ju bude možné vyargumentovať a presadiť. Na jej podporu treba získať výraznú väčšinu odborníkov (najmä z praxe), ktorých účasť na dotvorení a doladení projektu bude zásadná a nevyhnutná, ročná časová rezerva na celý proces by mohla byť postačujúca.

Základom filozofie reformy a kompenzácie prípadných výpadkov pri jednotlivých opatreniach by mali byť takzvané dynamické efekty v podobe rozvoja podnikania, zvyšovania zamestnanosti (väčší počet podnikateľov, firiem a zamestnancov zaplatí nižšiu daň, ale v celkovej sume štát vyberie viac), znižovania daňových a odvodových únikov a následne, samozrejme, aj zvýšenia spotreby. Tieto efekty sa však neprejavujú ihneď, v prvej fáze DOR musí mať prioritu reforma výdavkov štátneho rozpočtu a zefektívnenie dane z pridanej hodnoty.

DOR je súčasťou podmienok čerpania miliárd z plánu obnovy a pokiaľ ju neurobíme poriadne, nebudú prostriedky v budúcnosti ani na povinné platby do EÚ, ani na financovanie vlastného štátu. V tom sa táto reforma odlišuje od ostatných.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Igor Matovič #daňovo-odvodová reforma