Krátka pamäť ako predvolebné mimikry

Jeden pán dávnejšie vtipne opísal svoj príbeh, keď mu na ulici miestny stranícky funkcionár vyčítal, že ho nemôže len tak, ako za mlada, verejne zdraviť menom. Jeho pohotová a spontánna odpoveď: „A čo, ty už nie si Juro?“ sa stala neskôr obľúbeným bonmotom.

04.04.2023 12:00
debata

Ako inak, volič na prvom mieste, vysoké ceny potravín a energií, zlá zdravotná starostlivosť boli témou nedávnych televíznych diskusných relácií a tlačových konferencií. Povinnou jazdou sa stavajú obchodné reťazce so svojimi vysokými cenami, ziskami, špekulatívnymi metódami a kartelovými dohodami. Nebolo by na tom nič zvláštne, keby sa nepohoršovali politici a poslanci v mnohom priamo zodpovední za súčasný stav a dôležité príčinné rozhodnutia.

Kde boli zanietení vymetači nadmerných ziskov veľkých spoločností tri roky od spustenia vážnych ekonomických anomálií? Nikto z kompetentných si nevšimol, že uzatvorením malých prevádzok v dôsledku pandemických opatrení došlo k narušeniu hospodárskej súťaže a k enormnému zvýhodneniu veľkých obchodných celkov? To sa prirodzene prejavilo na ich zvýšenej miere ziskovosti. V tom čase a v danej spoločenskej atmosfére mohli byť oveľa ústretovejší a solidárnejší pri zdaňovaní nadmerných ziskov.

Už vtedy bolo treba pripravovať pravidlá plošného (nie selektívneho) mimoriadneho zdanenia a zavedenia takého inštitútu do praxe a rokovať o tom. Mimoriadne situácie umožňujú predsa prijímať mimoriadne opatrenia. Na zdanenie „nezaslúžených“ nadmerných ziskov v dôsledku energetickej a cenovej krízy by sme boli teraz už dostatočne pripravení a skúsení. Priame zdaňovanie (príjmov a zisku) je vo veľkej miere aj po harmonizácii daní s EÚ v kompetencii členských štátov – nebolo treba čakať na pokyny a zjednocovanie postupu.

Také jednoduché a priame to však v praxi nie je. Samozrejme, pokiaľ majú byť rešpektované príslušné zákony, základné princípy zdaňovania (najmä horizontálna a vertikálna spravodlivosť a predvídateľnosť), pravidlá hry a nejde len o politický marketing. Aj tu je rozhodujúce správne načasovanie, vhodná forma a primeranosť takéhoto mimoriadneho zásahu do daňového systému štátu.

Optimálny čas na uplatnenie inštitútu plošného dodatočného zdanenia ziskov sme už premárnili, dodatočné príjmy na pomoc občanom a hospodárstvu nemáme v potrebnom čase a uplatnenie opatrenia v praxi je postupom času čoraz ťažšie, komplikovanejšie a menej efektívne.

Okrem všeobecného zadefinovania nadmerného (nezaslúženého) zisku a jasných pravidiel jeho zdaňovania je nevyhnutné zosúladiť takýto postup aj s viacerými medzinárodnými a domácimi právnymi normami a dokumentmi. Zákon by mal „pokrývať“ všetky možné, nové a doteraz známe zdroje generovania nadmerných ziskov v dôsledku nepredvídaných anomálií trhu. Svojvoľné a improvizované zdaňovanie nie je vonkoncom prípustné, inak to celé handrkovanie potom môže pripomínať nekalé praktiky z deväťdesiatych rokov minulého storočia.

Z toho všetkého vychádza, že optimálny čas na uplatnenie inštitútu plošného dodatočného zdanenia ziskov sme už premárnili, dodatočné príjmy na pomoc občanom a hospodárstvu nemáme v potrebnom čase a uplatnenie opatrenia v praxi je postupom času čoraz ťažšie, komplikovanejšie a menej efektívne.

Netreba tiež podceňovať a bagatelizovať ani právne a finančné dôsledky prípadnej účinnej obrany dotknutých daňových subjektov. Ľudová múdrosť, že treba dvakrát merať a raz strihať, sa už akosi nenosí. A zodpovednosť – tá už vôbec. Čo je však nové a pozitívne, prestáva nám byť úplne jedno, ako sa so získanými prostriedkami z daní hospodári, ako a na čo sa vynakladajú, a najmä ako sa nebezpečne zadlžujeme.

Nech nám to vydrží aj po voľbách!

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #obchodné reťazce #zdanenie firiem #nadmerné zisky