Letné postrehy: O potrebe volebných programov a o kauze Šimko verzus Hamran

Prispatejšiu volebnú kampaň si vari ani nepamätám. Ale to by ma na nej vyrušovalo najmenej. Znepokojujúce je skôr to, že zatiaľ ani jedna politická strana nepredstavila reálny volebný program. Program, čo vlastne chce so Slovenskom urobiť, kam a ako ho chce najbližšie štyri roky viesť.

04.08.2023 12:00
debata (15)

Namiesto programov osobné útoky

Iste, viem, že volič má iné kritéria pre výber tej svojej strany ako čítanie volebných programov. Absolvoval som štrnásť volebných kampaní a prešiel som Slovensko krížom-krážom od východu na západ a od juhu na sever a veru si dobre pamätám, na čo sa volič pýta vo Vrábľoch, na čo ten na lazoch, matičiar v Nových Zámkoch alebo aktivista Csemadoku v Komárne, malý podnikateľ v Trebišove, učiteľka v Žiline alebo vinohradník v Strekove…

Áno, ani jeden nečíta volebné programy ako celok, vyberie si skôr svojho obľúbenca: či už je to politik, alebo strana. No napriek tomu patrí ku straníckej kultúre civilizovaného sveta ponúknuť komplexné programy: predovšetkým preto, že tlač, médiá, analytici a komentátori môžu tieto posolstvá šíriť medzi ľudí; potom preto, že je to záväzok voči voličovi a podklad pre následné koaličné rokovania po voľbách; a preto, že sa volebný program má stať základom pre prípravu programového vyhlásenia vlády. No a napokon volebný program vytvára identitu strany, jej politicko-ideologický profil, jej miesto v politickom spektre od ľava cez stred do prava…

Naše strany sa programu skôr vyhýbajú: načo sa zaväzovať, keď ich volič nesleduje. A tak namiesto programov tu máme neuveriteľnú demagógiu, klamstvá, citové vydierania, politické zvádzanie a zavádzanie.

No naše strany sa skôr programu vyhýbajú: načo sa zaväzovať, keď ich volič nesleduje. A tak namiesto programov tu máme neuveriteľnú demagógiu, klamstvá, citové vydierania, politické zvádzanie a zavádzanie. A tam, kde sú aj nejaké pokusy dotknúť sa pálčivých problémov, ide o rezortný pohľad, technokratické riešenie… Namiesto programov tu máme nepriateľstvá: priamy útok na konkurenta, jeho očierňovanie, okydávanie, dehonestovanie. Niežeby pre demokraciu nebolo zdravé vo vzájomnom boji vyzliecť konkurenta donaha, tak aby bol pred očami voliča v plnej politickej kráse alebo ošklivosti, ale na to netreba klamstvá, výmysly a urážanie. A práve seriózne programy slúžia na vyrovnanie osobného znevažovania sa protivníkov. Veď vieme, že Igor s Richardom, Robert s Petrom, Boris s Mišom… sa neznášajú a nenechajú na sebe suchú nitku.

Ale práve napriek tomu by mal mať volič aj oporu v programe, aby sa v tomto všeobecnom osobnom osočovaní mohol rozhodovať aj o tom, čo mu vlastne prinesie väčšie šance na dobré zamestnanie, krajšie mesto, zelenšiu krajinu, lepšiu životnú úroveň, rast príjmu, nízku infláciu, lepšie školy pre decká a prístupnú a kvalitnú zdravotnú starostlivosť. Ostať však len pri osobnom profile politika, rozhodovať sa len podľa „vodcu“, je nebezpečným sprimitívnením politiky.

Šimko, Hamran a právny štát

Kauza minister Šimko by nemala upadnúť do zabudnutia. Zmyslom právneho štátu je, aby vládla zákonnosť. Ivan Šimko sa vyjadril takto: „Nie, priatelia, žiadne rozviazané ruky tu ľudia s pištoľami a putami mať nesmú! Patria pod kontrolu politiky. To, o čo ide vždy, predovšetkým vo voľbách, vo všetkých voľbách i v týchto, je, aby bola pod kontrolou dobrej politiky.“

Lenže otázka je, kto bude rozhodovať o tom, čo je „dobrá” a čo „zlá” politika? Nepochybne v sociálnych alebo ekonomických otázkach je to politické rozhodnutie občanov, ale aj to sa potom v činnosti vlády musí pretaviť cez zákony. Bez toho je „politika“ čírou svojvôľou: čo sa jednému javí ako „dobro”, je pre iného „zlo“. Preto sme parlamentná demokracia. A osobitne polícia ma v najprísnejším zmysle konať v súlade so zákonom. A tento súlad má sledovať prokuratúra a súdna moc. A Ivan Šimko mal nepochybne absolútnu pravdu, že polícia ako represívna zložka musí byť pod veľmi prísnou kontrolou. Ale pod kontrolou ústavných orgánov moci, a nie pod „politickou kontrolou“. Tento rozdiel je podstatný, rozlišuje právny štát od štátu ovládaného politickou svojvôľou. Samozrejme, výkon moci je naplnený množstvom politického: to je obsah vládnutia, vládny program a politické dohody medzi stranami, ale v právnom štáte, aby sa stali skutočnosťou, musia sa vteliť do zákonov, alebo aj nižších právnych noriem. A všetky inštitúcie musia fungovať podľa zákona, a nie podľa politiky. Aj policajné orgány.

Navyše, máme tu vojnu medzi NAKA a inšpekciou, a tak bolo nepochybne správne, že sa minister Šimko osobitne zaujímal o vymenovanie vyšetrovateľa NAKA Pavla Ďurku do funkcie v policajnej inšpekcii a napokon sa vzoprel proti tomu, pána Ďurku totiž vyšetrujú a v tejto chvíli ho možno už aj obvinili z trestných činov…

Bez ohľadu na to, čo si o tom myslíme, nepoznám prípad v demokratickej spoločnosti, kde by nebola policajtovi pozastavená činnosť alebo by nebol postavený mimo služby, ak je z čohokoľvek obvinený. Slovensko je výnimka. A tak bola neadekvátna aj reakcia prezidenta Policajného zboru, ktorý hrozil s celým vedením odstúpiť. Policajt je štátny úradník podriadený ministrovi. Vzbura proti ústavnej funkcii ministra je neakceptovateľná. A tak, keď sa rozhodol premiér s prezidentkou odvolať ministra, v tej istej chvíli mal Ódor odvolať aj Hamrana.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #volebná kampaň #volebný program #Štefan Hamran #Ivan Šimko