Zostane programové vyhlásenie iba na papieri?

Je po voľbách. Poslanci schválili pomerne ambiciózne programové vyhlásenie vlády (PVV), no rétorika Smeru a Hlasu (okrem mocenských otázok) sa zacyklila na 13. dôchodku, pomoci štátu s hypotekárnymi úvermi a pomoci rodinám s cenami energií. To nemôže stačiť.

01.12.2023 12:00
debata (13)

Obidve strany, Smer i Hlas, sa pokladajú za sociálnodemokra­tické strany. Politika sociálnej demokracie sa však neredukuje na sociálnu politiku a sociálna politika iba na sociálnu pomoc. Keby to tak bolo a PVV bolo iba formálnym naplnením litery zákona pred hlasovaním o dôvere vlády, klesli by sme v rebríčkoch prosperity či v exaktnejšom ukazovateli HDP v parite kúpnej sily v porovnaní s priemerom EÚ čoskoro až naspodok. Garantujem, že na konci vládnutia tejto koalície v r. 2027 by sme nemohli povedať, že žijeme lepšie, pokojnejšie a bezpečnejšie, ako sľubuje PVV.

Ekonomická kompetentnosť sociálnej demokracie

Už dávnejšie sa ustálila mienka, prízvukovaná pravicou a šírená médiami, že sociálna demokracia ako politická strana je ekonomicky málo kompetentná. Nielen u nás. Frank Wilhelmy, riaditeľ Ekonomického fóra Sociálnodemokra­tickej strany Nemecka (SPD) uvádza, že od roku 1998 v prieskumoch SPD vždy vychádzala v porovnaní s pravicovou Kresťanskodemo­kratickou úniou (CDU) ako ekonomicky nekompetentnejšia a že dokonca jej ekonomická kompetentnosť s pribúdajúcimi rokmi v očiach verejnosti klesala (s výnimkou reformnej vlády Gerharda Schrödera).

Tradične sa sociálna demokracia označuje ako „Tax and spend“ strana, ktorá zvyšuje dane, aby mohol štát viac míňať, a ktorá vyrába deficity a zadlžuje štát. Akékoľvek jej kroky v snahe stabilizovať dlh sa automaticky pokladajú za nedostatočné. Aby presvedčila o svojej kompetentnosti, uchyľuje sa často i k hazardnejším krokom ako v prípade nemeckého kancelára Schrödera (reforma Harz IV), ale i Smeru. To bol dôvod, prečo v r. 2011 Smer podporil zákon o rozpočtovej zodpovednosti z dielne SDKÚ, ktorý už i úradnícka vláda navrhla revidovať. S obyčajnou väčšinou v Národnej rade to vládna koalícia však nedokáže a v r. 2026, keď nepredloží vyrovnaný rozpočet, ju čaká hlasovanie o dôvere. Realizácia PVV by tomu mohla zabrániť.

U nás sa za jedinú ekonomicky kompetentnú stranu po SDKÚ pokladala SaS. Omylom. Jej neoliberalizmus dnes už sotva prežíva na katedrách i v politike s výnimkou azda jeho bizarnej podoby, v ktorej ho hodlá presadiť nový prezident Argentíny libertarián Javier Milei. To, že argentínska chudoba zasahujúca až 40 percent spoločnosti, ešte porastie, budúce obete tejto politiky, ktoré za neho hlasovali, nechápali. Triumf zúfalstva, ako napísal nedávno na stránkach Pravdy Joachim Becker, a debakel nepochopenia, treba dodať.

Neskrývané obavy

To isté vynieslo v novembri 2016 do prezidentského úradu Donalda Trumpa. Politológovia sa zhodujú, že voľby Smeru pomohlo vyhrať Matovičovo¤-¤Hegerovo vládnutie. Nevysvetľuje to však víťazstvo Smeru bez zvyšku. Nahrali tomu i viaceré okolnosti: rastúce schudobnenie spoločnosti a slepá viera, že Smer to vyrieši.

NBS nie tak dávno predstavila projekt finančnej gramotnosti, ktorej výučba má údajne zabezpečiť, aby sa jednotlivci a domácnosti neprimerane nezadlžovali. No ekonomicky gramotný jednotlivec by argumentoval, že hlavnou príčinou zadlžovania hypotekárnymi úvermi nie je nedostatočná finančná gramotnosť, no nedostatok nájomných bytov za primerané nájomné. A že mnohé domácnosti sa zadlžujú nie preto, že sú finančne negramotné, ale preto, že z nulových úspor si nemôžu dovoliť kúpiť novú automatickú práčku ako náhradu za starú, ktorá sa pokazila.

Programové vyhlásenie vlády viacerí odborníci pokladajú za pomerne kompetentný dokument. PVV formuluje nevyhnutnosť procesov známych ako zelená transformácia a transformácia na ekonomiku riadenú inováciami. Chybou však je, že PVV nezdôraznilo, aké náročné budú tieto procesy na finančné zdroje. A že konsolidácia verejných financií nesmie ísť na úkor investícií do nich.

Ak ústavní právnici do Ústavy SR nezakotvili možnosť referenda o daniach, brali do úvahy medzery v ekonomickej gramotnosti spoločnosti. V atmosfére vytvárajúcej politickými stranami SDKÚ a neskôr SaS, by sme už v ústave mali zakotvenú rovnú daň. Dodnes ju mnohí politici či analytici pokladajú za stavebný kameň „slovenského tigra“, ktorý však neodolal finančnej a ekonomickej kríze rokov 2008/2009. Nebolo by od veci zaradiť základy ekonomickej gramotnosti do učebných osnov, pokiaľ len ekonomická negramotnosť je to, čo vyhovuje podaktorým politickým stranám…

Programové vyhlásenie vlády viacerí odborníci pokladajú za pomerne kompetentný dokument, i keď je z dielne sociálnej demokracie. Pochválili ho za to, že ako prvé PVV vôbec vo svojej 2. časti formuluje nevyhnutnosť procesov známych ako zelená transformácia a transformácia na ekonomiku riadenú inováciami. Chybou však je, že PVV nezdôraznilo, aké náročné budú tieto procesy na finančné zdroje. A že konsolidácia verejných financií nesmie ísť na úkor investícií do nich. Bez toho nečakajme ani naplnenie sociálnych ambícií vlády.

Ekonomicky gramotní voliči by to vláde mali opakovane pripomínať. Nie som si totiž istá, či si PVV pozorne prečítal predseda vlády a predseda NR SR. A nie som si ani istá, či ho budú dôsledne presadzovať. Z ich doterajšej sociálnej rétoriky to zatiaľ nie je zrejmé.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #programové vyhlásenie vlády #konsolidácia verejných financií #zelená transformácia